البابا شنودة ، و تاريخ طويل من نفاق الحكام

>> 17 February 2011



البابا شنودة ، و تاريخ طويل من نفاق الحكام
أوراق من تاريخ خيانة الكنيسة للشعب المصرى

البابا شنودة ( 88 عام ) ، يشغل أعلى منصب فى الكنيسة القبطية الأرثوذكسية ، يشغل منصبة منذ عام 1971 ( أى منذ 40 عام ) . عاصر أثنان من رؤساء مصر ، فقد عاصر كبطريرك طول فترة السادات ( حوالى 10 سنوات ) و بعدها طول فترة مبارك ( حوالى 30 سنة ) ، و يعيش حاليا فترة حكم المجلس الأعلى للقوات المسلحة ، و سيعيش فترات الحكام القادمين ، فالبابا شنودة لن يترك كرسية حتى الموت !!!

البابا شنودة له تاريخ طويل فى تملق الحكام و مراءاتهم ... حيث شارك هو و قيادات الكنيسة فى دعم نظام مبارك ، و توظيف الدين لصالح أستمرار أستبداد مبارك ( الأزهر و السلفيين و مجلس الطرق الصوفية فعلوا نفس الشئ ) ... طوال عصر مبارك كان يتم أستخدام الكنائس كأماكن للمؤتمرات الأنتخابية لأعضاء الحزب الوطنى ، و كانت المؤسسة الكنسية تستغل أحترام المسيحيين لها فى توجية المسيحيين للتصويت لمبارك و لحزبه الوطنى

البابا شنودة له قدسية كبيرة لدى المسيحيين فى مصر ... قد يكون أقدس من المسيح لدى الكثير منهم ... كثيرون يقرأون كتبه أكثر مما يقرأون الكتاب المقدس ... و لأن النقاش مع أفراد يعيشون بمفهوم " البقرة المقدسة " هو موضوع مرهق و يستنزف الوقت ، فسأكتفى هنا بعرض الوثائق التى تفضح نفاقه للحاكم و أستخدامه للدين لخدمة الحاكم ... و من له أذنان للسمع فليسمع !!

وثيقة رقم 1
28 سبتمبر 1993
البابا شنودة و 50 من أعضاء المجمع المقدس يؤيدون ترشيح مبارك لفترة رئاسية ثالثة ، و يمدحون ما نشرة مبارك من ديموقراطية و حرية رأى !!!! ، و يدعون المسيحيين للذهاب للأدلاء بأصواتهم يوم الأستفتاء

وثيقة رقم 2
29 مايو 1999
البابا شنودة و 66 من أعضاء المجمع المقدس يؤيدون ترشيح مبارك لفترة رئاسية رابعة ، " نظرا لما عاشته مصر تحت قيادته ، تنعم بالديموقراطية و حرية الرأى و السلام الأجتماعى !!! " ... و عنوان البيان " مبايعة الرئيس محمد حسنى مبارك " ، أليست المبايعة تعبير أسلامى ؟ فهل تأسلم البابا ؟ ... سبحان مبارك موحد الأديان

وثيقة رقم 3
2005 – قبل فتح باب الترشيح للأنتخابات الرئاسية
البابا شنودة و 71 من أعضاء المجمع المقدس يوقعون على وثيقة يناشدون فيها الرئيس مبارك بالأستجابة لرغبات الجماهير بترشيح نفسه للرئاسة فترة خامسة . ( أعتقد أننا نحتاج أن نبحث من هم الأساقفة الشرفاء الذين لم يوقعوا على هذة الوثائق المخزية ؟ )
 

وثيقة رقم 4
27 سبتمبر 2005
البابا شنودة فى الولايات المتحدة ، يسمع خبر ترشيح مبارك لنفسة لفترة خامسة ، فيرسل له رسالة تأييد و تهنئة من أمريكا ... و البابا يتحدث بصفه الجمع " نؤيدك بكل قلوبنا " ، أى أنه يتحدث بأسم المسيحيين ، أو بأسم رجال الكنيسة فى أدنى تقدير

وثيقة رقم 5
11 أبريل 2010
الأنبا بيشوى ( سكرتير عام المجمع المقدس – الرجل الثانى فى الكنيسة ) يصرح فى المصرى اليوم بأن الكتاب المقدس يدعو لتأييد الرئيس مبارك ، و يقول أنه لا يستبعد وجود تنسيق بين الكنيسة و الحزب الوطنى بخصوص الأنتخابات ، و فى تصريحاته يساهم فى تلميع جمال مبارك
من بين تصريحاته : " والانطباع الذى نأخذه من الكتاب المقدس أنه ليس من تعاليم المسيحية أن نخرج على الحاكم أو نحاول تغيير نظام الحكم، والعلاقة بين البابا والرئيس مبارك علاقة تسودها المحبة الشديدة والتقدير الكبير. "


وثيقة رقم 6
31 يناير 2011
كانت ثورة اللوتس قد أندلعت منذ ما يقرب من أسبوع ، و لكن البابا شنودة يتصل بالرئيس ليدعمه و يقول له " أحنا معاك " ( لاحظوا الحديث بصفة الجمع ) ، ثم يصرح فى التليفزيون أن المسيحيين لم يشاركوا فى الثورة !!!!

وثيقة رقم 7
15 فبراير 2011 - بعد نجاح صورة اللوتس فى التخلص من مبارك
البابا شنودة ، مع لجنة مصغرة من أعضاء المجمع المقدس ، يعلنون تأييدهم للمجلس الأعلى للقوات المسلحة ، و يتملقونه ... عاش الملك ، مات الملك !!!


خاتمة
لمن يبحثون عن أعذار للبابا شنودة ، أذكرهم بجملة الكتاب المقدس : أنت بلا عذر أيها الأنسان
و للبابا شنودة أقول : مبارك كان عنده دم و تنحى

المراجع
- وثيقة رقم 3 و 4 و 7 : الموقع الشخصى للبابا شنودة
- وثيقة رقم 6 : جريدة الشروق المطبوعة

موضوعات ذات صلة

72 comments:

Anonymous,  18/02/2011, 19:10  

الله عليك يا مايكل . بس انا شايف ضروري جدا نعرف مين الاساقفة اللي ممضوش . همه دول اللي المجتمع كله لازم يدعمهم . لإن اللي زي شنودة و شيخ الازهر و المغتي و شيوخ الفضائيات السلبيين خطر على المجتمع كله مش على اتباعهم بس . و احنا كمسلمين معندناش فرصة نعرف مين الاساقفة الاحرار . يا ريت البوست الجاية تبقى عن ناس محترمين من جوة الكنيسة و انا متاكد انهم كتير جدا . و انا اول واحد حادعمهم .

هاني مصطفى

Anonymous,  18/02/2011, 21:14  

كلامك كله عك وهبل مش عارف ايه هي الخيانة الكنيسة مع الشرعية يا استاذ ولا المفروض البابا يدعو للانقلاب علي الحاكم انا ضد تدخل الدين في السياسة ولكن موقف الكنيسة يحمل الخوف من ما بعد مبارك وكان مبارك ينظر له من كثير من المسيحيين انه صمام امان من الاخوان او المتطرفين الاسلاميين وايه العيب ان الكنيسة تؤيد الجيش المصري او تؤيد المطالب التي نادي بها الشعب يوم 25 يناير اخيرا انا ضد تدخل الدين في السياسة ولكن عندما تتكلم عن البابا والكنيسة يجب ان يكون باحترام اكثر او لا شأن لك وامثالك بعلاقة الكنيسة بشعبها لانك لست من شعبها

tnt007 19/02/2011, 16:47  

الخوف من ما بعد مبارك!! الغزاعة الجديدة للحزب الوطني
أرجو السرعة في القضاء علي ذيول الحزب الوطني في كل ربوع مصر ومؤسسات مصر من محليات ومحافظات حتي يتم القضاء علي أخراج الفزعات التي يخلوقنها وينشرونها بيننا بصورة يومية ومستمرة
طارق المحلاوي

Anonymous,  19/02/2011, 20:20  

اتفق معاك فى كل كلمة

لكن عايز ادور على "الدافع"
هل هو تملق
ولا مشى جنب الحيط

Anonymous,  20/02/2011, 14:54  

انت شخصية قذرة وتتلاعب بالاحداث

Anonymous,  29/03/2011, 14:45  

انا مسيحي ومعاك في كلامك 100% يا مايكل

Anonymous,  29/03/2011, 15:10  

كلام حق يراد به باطل
ولكن لم تذكر لماذا اعتقل البابا وحدد اقامته بدير الانبا بيشوي في اخر عهد السادات

Anonymous,  29/03/2011, 16:16  

انت شخصية لا تعرف اى شئ عن دينه او وطنه ولا يشرف اى انسان مسلم كام او مسيحى ان يذكر انه على دينك الله يديلك على اد عقلك ونيتك

Anonymous,  29/03/2011, 18:06  

اعتقد انك اول مصري (مسيحي و مسلم) يجروء على ان ينتقد البابا شنودة بهذا الشكل
و اتهامك موجه الى كل المجتمع الكنسي و اللي يرأسه البابا ...

Anonymous,  29/03/2011, 18:17  

تحية لك..ونتمنى ان يفهم المصريين ويعوا جدا لهذا الكلام فالديكتاتورية اصابت كل المؤساسات سواء دينية او سياسية فأصبح عندنا ماكيت صغير للحكام الديكتاتورية فى كل المؤسسات الدينية سواء ازهر, سلفى, كنيسة العصور الوسطى.. نتمنى ان تخرج مصر من عصور الظلام ديةو نبدأ عصر جديد.

Anonymous,  29/03/2011, 19:28  

يا جماعة هو البابا شنودة مش بني ادم وممكن انو يغلط , انا قبطي ومعالي كتب الكلام ده , وارجو لا تقدسو البابا شنودةعشان ده مش كويس, احنا بنعبد الله مش البابا
شكرا
فؤاد.

egypt 29/03/2011, 19:44  

- عموما المقال مش لاقي كلمة تناسبه سوي ( قلة ادب ) مثلما قيلت كذا مرة داخل المقال .. لان الفاظ مثل ( خيانة الكنيسة للشعب المصري ) و ( البابا والنفاق للحكام ) و ( غيره ----اما بالنسبة لجهل الكاتب المحترم -- ده لو كان مسيحي اصلا -- هل البابا له ان يتنحي مثلا ...؟؟؟ القول بان البابا اقدس من السيد المسيح ...!!! -- فلا اجد وصف لهذه الحالة لدي الكاتب سوي انه اما جاهل او يريد تفسيم الكنيسة مثلا ... ---------- بخصوص الدين والسياسة كنت من اشد المعترضين علي تدخل البابا في السياسة وده كان من 2005 عندما ذهبنا انا واصدقاءي لانتخاب رئيس جمهورية وعلمت ان منهم من انتخب ايمن نور ففرحت بحرية التفكير والاختيار -ولكني وقتها كنت مقتنع بمبارك وكنت فقط اجد بعض من حاشيته هم الفاسدين ( لم يكن ظهر علي الساحة عز وامثاله ) لذا كنت اختار مبارك ولكن مجلس الشعب اختار ولو اخوان مش فارقة كثير ---اللي عايز اقوله نعم نصحح علي البابا بعض الاراء السياسية لانه انسان ولكن لا اعتقد منا من هو قادر علي تصحيح تفسيرات روحية .... فلا ننسي من هو البابا ... وهو خليفة مارمرفس الرسول ------ ارجو ان ننتبه في نقدنا لشخصية سيتذكرها التاريخ المصري والتاريخ الكنسي --- اما لو كنت غير مؤمن بالباباوية او بحكمة ربنا لحياتنا وطقوس اختيار للبابا __ فهذا شئ ااخر وانت لك مطلق الحرية -- اخر شئ -- نحن لا نعلم ارادة الله ولكننا نسعي للافضل وفي نفس الوقت يجب ان يتكون خطواتنا بعد صلاة لتسليم حياتنا للمسيح ليقودها -- لتكن لا ارداتي بل ارادتك

Anonymous,  29/03/2011, 21:37  

I'm sry ya Michael bas kalamk kollo ay kalam el sara7a !
و أنا كنت قرأت مقالك بعنوان الجيش و الشعب عمرهم ما كانوا ايد واحدة لكن الان غيرت رأيي فيك يعد ان كنت احترمتك جدا
اولا: لا يمكنك التعدي علي البابا شنودة أو اي رمز ديني اخر بهذة الصورة
ثانيا: مش مطلوب من الكبيسة انها تعمل انقلاب علي الحاكم ولا انت رأيك ايه ؟ و انت متعرفش ليه البابا مكنش بيقول حاجة وحشة علي حسني مبارك و حتي بعد ما مشي , الفكرة ان احنا ف مصر أقلية ده احنا كدة و احنا كافيين خيرنا شرنا بيبهدلوا فينا , اامال بقي لو كان قال فيه كلام مش كويس و لا عمل عليه انقلاب ؟!! البابا احكم منك و مني و من كل الناس علشان ربنا مديله الحكمة دي
ثالثا: مين قال ان الناس بتتعامل معاه علي انه السيد المسيح , هو ف كهنوته و مكانته صورة الله علي الأرض و لكن متخفش عندنا مخ نفكر بيه لسة و صاحيين يعني مش أي حاجة هيقول عليها هنسمعها و خلاص متقلقش
رابعا : لو البابا فعلا كان متملق و منافق للحكم .. ليه السادات اعتقله و حدد اقامته ؟؟

خامسا: احنا دينا علمنا نصلي من أجل الكل و نحب الكل ده احنا حتي في القداس بنقول احفظ يا رب رئيس هذا البلد ( بغض النظر هو مين يعني ) ولا رأيك ايه ؟
في حاجات كتير كانت خفية علينا كلنا في النظام السابق و ياريت معملش حسابك ان البابا كان عارف يعني و مخبي عليك ! علشان مش كل حاجة كانت معروفة
و شكرا
عندي منك طلب : يا ريت متكررش النوع ده المقالات تاني علشان بيقلل من قيمتك الثقافية و الأدبية للأسف
ربنا معاك

foregypt2025 30/03/2011, 12:43  

برافو يا مايكل
انت مش لوحدك اللي شجاع وكلنا زيك وبنأيد كلامك
وفي كتير ماعلقوش على الموضوع لكن موافقين على الكلام
علشان كده طول عمرنا بنقول بلاش ندخل الدين ورجاله في السياسة
مسيوا خدمة الفقرا وبقى همهم بناء حيطان البحث عن الشهرة وخلاص

Anonymous,  30/03/2011, 15:04  

7lal feek elly et3aml ... enta 5osara teb2a mase7y !! :((((((((( ana 7azen 3aleek bgd

Anonymous,  30/03/2011, 16:48  

بص يا مايكل اولا مينفش نهاجم رمز ديني بالطريقه دي وضدد مبدا تخوين الكنيسه انا في كنستي عمرهم مقالوا انتخبوا الحزب الوطني اللي كانوا بيقلوا انتخبوا ده وده لاء وطبعا الناس الكبار هما اللي بيسموعوا الكلام لكن اغلب الشباب بيختارو اللي هما عايزونوا نفس اللي حصل في الاستفتاء الاخير من قبل الاخوان والسلفين علي فكره انا ضدد البابا شنوده جدا في تصريحاته في الفنره الاخيره وانه قال رايه الشحصي ان احنا مننزلش المظاهرات والكلام ده واللي ضايقني اكتر البيان الاخير اللي انت ناشره بس الكتاب المقدس بيامرنابالصلاه من اجل الحكام
ثانيا بالنسبه للوضع اللي احنا فيه حاليا من اضطهاد زاد ومشاكل اكتر وهد وحرق الكنايس اعتقد اني فهمت ليه البابا كان مؤيد لمبارك !!! وارجوك اقراء المقال ده
http://www.christian-dogma.com/vb/showthread.php?t=83290

Anonymous,  30/03/2011, 19:03  

يبدو انك لا تمت باى صلة للكنيسة لسبب بسيط ...هل البابا يتنحى ؟؟ الا تعلم انة جالس على الكرسى المرقصى حتى الوفاة ودة فى تعاليم الكنيسة ..مجرد ماقولت انة يتنحى يبقى اعرف على طول انك مش بتخش كنيسة ...شكرا

Anonymous,  31/03/2011, 10:00  

أنت سافل و مش مسيحى ولآ مسلم ولآ يهودي أنت محصلتش حتى تكون انسان ولزم الجيش الذى انت خايف تتجند فيه علشان انت عيل مش أكتر حيعلمك الأدب لما تتكلم عن البابا شنوده

Anonymous,  31/03/2011, 10:14  

كس امك يا خول

Anonymous,  31/03/2011, 16:59  

الحقيقة إن الرد على كلامك محتاج لوقت طويل شوية!! وإنشاء الله هيحصل لكن مبدئياً من القراءة السريعة لكلامك أقدر أقول رد بسيط مبدئياً " أنت غبى " .
فلان الفلانى

Anonymous,  03/04/2011, 14:03  

مين انت يا حيلتها علشان تيجى تتكلم على رجل الله قداسة البابا شنودة الثالث ، وإذا كانت كتب قداسة البابا مضايقاك ، فهى نابعه من الكتاب المقدس.

يا ريت تتعظ من اللى حصلك وتعرف إنها نتيجة للاساءة بقديس زى قداسة البابا شنودة.

Anonymous,  03/04/2011, 14:08  

مين انت يا حلو يا حيلة بباك و مماتك علشان تتكلم على قداسة البابا شنودة الثالث

ربنـــــــــــــــــا يسامحك
ربنـــــــــــــــــا موجود

Anonymous,  03/04/2011, 23:16  

زي ما انتا بتتكلم بشواهد من الكتاب المقدس وبتفسره بطريقه غلط طبعا وهقولك ليه دلوقتي هارد
عليك برده من الكتاب المقدس
انت بتقول "البابا شنودة ( 88 عام ) ، يشغل أعلى منصب فى الكنيسة القبطية الأرثوذكسية ، يشغل منصبة منذ عام 1971 ( أى منذ 40 عام ) . عاصر أثنان من رؤساء مصر ، فقد عاصر كبطريرك طول فترة السادات ( حوالى 10 سنوات ) و بعدها طول فترة مبارك ( حوالى 30 سنة ) ، و يعيش حاليا فترة حكم المجلس الأعلى للقوات المسلحة ، و سيعيش فترات الحكام القادمين ، فالبابا شنودة لن يترك كرسية حتى الموت !!!
"
كلامك معناه انك بتقول كفايه كده للبابا شنوده يعني مش بتنفذ كلام ربنا. الكتاب المقدس بيقول
" "اخش الرب بكل نفسك واحترم كهنته" (سفر يشوع بن سيراخ 7: 31)


"نَفَخَ وَقَالَ لَهُمُ:«اقْبَلُوا الرُّوحَ الْقُدُسَ. مَنْ غَفَرْتُمْ خَطَايَاهُ تُغْفَرُ لَهُ، وَمَنْ أَمْسَكْتُمْ خَطَايَاهُ أُمْسِكَتْ" (إنجيل يوحنا 20: 22، 23)

ربنا اداله السلطان ان يغفر الخطايا بنفخه الروح القدوس هاتيجي انتا ياانسان تدينه وتنسي كلام ربنا اللي بيقول "لا تدينوا كي لا تدانوا" متي الاصحاح السادس
ساعتها انتا اللي هيتقلك انتا بلا عذر ايها الانسان انا قولت احترموا ولا تدينوا وانتا مش سمعت اذا انتا
بلا عذر
انتا قولت "البابا شنودة له تاريخ طويل فى تملق الحكام و مراءاتهم ... حيث شارك هو و قيادات الكنيسة فى دعم نظام مبارك ، و توظيف الدين لصالح أستمرار أستبداد مبارك ( الأزهر و السلفيين و مجلس الطرق الصوفية فعلوا نفس الشئ ) ... طوال عصر مبارك كان يتم أستخدام الكنائس كأماكن للمؤتمرات الأنتخابية لأعضاء الحزب الوطنى ، و كانت المؤسسة الكنسية تستغل أحترام المسيحيين لها فى توجية المسيحيين للتصويت لمبارك و لحزبه الوطنى"

البابا مش بيتملق الحاجات اللي انتا قولت عليها دي بس البابا بينفد اللي في الكتاب المقدس

َعبْدُ الرَّبِّ لاَ يَجِبُ أَنْ يُخَاصِمَ، بَلْ يَكُونُ مُتَرَفِّقًا بِالْجَمِيعِ، صَالِحًا لِلتَّعْلِيمِ، صَبُورًا عَلَى الْمَشَقَّاتِ، مُؤَدِّبًا بِالْوَدَاعَةِ الْمُقَاوِمِينَ، عَسَى أَنْ يُعْطِيَهُمُ اللهُ تَوْبَةً لِمَعْرِفَةِ الْحَقِّ، فَيَسْتَفِيقُوا مِنْ فَخِّ إِبْلِيسَ إِذْ قَدِ اقْتَنَصَهُمْ لإِرَادَتِهِ" (
رسالة بولس الرسول الثانية إلى تيموثاوس 2: 24-26

انتا بتقول"البابا شنودة له قدسية كبيرة لدى المسيحيين فى مصر ... قد يكون أقدس من المسيح لدى الكثير منهم ... كثيرون يقرأون كتبه أكثر مما يقرأون الكتاب المقدس ... و لأن النقاش مع أفراد يعيشون بمفهوم " البقرة المقدسة " هو موضوع مرهق و يستنزف الوقت ، فسأكتفى هنا بعرض الوثائق التى تفضح نفاقه للحاكم و أستخدامه للدين لخدمة الحاكم ... و من له أذنان للسمع فليسمع"

احنا مش بنحترم زي ما قولت كاحترام البقره المقدسه ولكن لتنفيذ تعاليم ربنااللي قال في
الكتاب المقدس
"أطيعوا مرشديكم وأخضعوا لأنهم يسهرون لأجل نفوسكم"(عب 13: 17)
شوفت بقي البابا شنوده اب صالح علمنا كلام ربنا ازاي

ومن له اذنان للسمع فليسمع ربنا قصده فليسمع كلام ربنا مش كلام العالم احنا ابناء النور يامايكل

فكرتني ايام البابا كيرلس لما بقي بطريرك فيه ناس زي حضرتك قعدوا يقولوا دا جاهل ومش متعلم علشان البابا كيرلس كان معاه ثانويه بس وكانوا بيشتموه في الصحف والجرائد بس هو مش كان بيرد لان اللي وضعه وجعله بطريرك هو اللي هيرد عليهم وفعلا ربنا خد حق البابا كيرلس والجرائد اللي كانت بتشتموه الحكةمه قفلتها علشان شتمت الحكومه بس ياتري عارف ايه رد البابا كيرلس رده كان انه زعلان لان فه ناس كانت شغاله في الجريده ودي الحاجه الللي بتجيب منها فلوس تصرف علي اولادها يعني فاتحه بيوت يعني

Anonymous,  04/04/2011, 10:53  

البابا قديس حكيم ربنا يديله حكمة للتعامل مع ظروف صعبة جدا لو كان عمل بالطريقة الثورية بتاعت حضرتك كان زماننا في خبر كان من زمان
و في نفس الوقت لا يتعامل بضعف عمره ما اتنازل عن مبدأ كنسي علشان يتملق حد و الدليل انه رفض القضاء الزواج التاني للمسيحيين لكن وقف بقوة اسد امام حكم ينافي المسيحية و الانجيل
و له مواقف كتيريحكيها التاريخ و لو كان متملق كان ليه اتحدد اقامته زمان على ايد السادات
اقرا التاريخ كويس مش لازم يتصرف زي ما انت شايف علشان يكون بيتصرف صح
و عموما انت غلطت في سيدنا البابا يبقا ربنا معاك بقا

Anonymous,  07/04/2011, 12:10  

مايكل مع احترامى لكلامك و افكارك ولكن للاسف انا اشعر بسطحية الموضوع
اولا انا اشعر انك لست على دراية كاملة بالموضوع الذى انت تتكلم فيه و الافظع من ذلك انك لست على دراية بتعاليم الكنيسة فالبابا شنودة ليس له منصب هو اب وراعى هل ممكن فى يوم ان تقول لابيك ان يتنحى و نحن نحترمه و نقدسه لانه وكيل المسيح على الارض اى سر احترامنا له هو المسيح بمعنى اخر حينما احترم البابا فانا احترم المسيح شخصيا
ليس عيب ان تكون ليس لديك معرفة كافية ولكن العيب و الغير مقبول ان تتكلم فى ما لست تدرى او تعرف
عالعموم شكرا على موضوعاتك

Anonymous,  08/04/2011, 20:30  

اكيد انا مش معاك ورائي انك شخص تافهه .بس انا برد علي اللي بيقول ان شنوده منصب راعي ..طب هو مش بشر؟ مش بيخطا؟؟ مش ليه هفوات زي اي شخص؟ هل هو ملاك معصوم من الخطا؟ اذا كنت مقتنع بصحه اسئلتي لماذا تركع له وتقبل يده؟اليس الدين من الله والي الله؟ هل تحتاج في صلتك لله الي وجود شخص معين راعا لهذه الصله؟؟ شيخ الازهر ومفتي الجمهوريه مجرد اشخاص عادييين يخضعوا للحساب اذا ما اخطئوا والمسلميين لا يركعون الا لله الواحد الاحد ............

Anonymous,  11/04/2011, 21:10  

بعد التحية.
تأثرت بخبر اصدار المجلس العسكرى لحكم الحبس عليك..وأتمنى لك الخير
واسمح لى بتعليق..
تقول (البابا شنودة لن يترك كرسيه حتى الموت)
والرد: أن منصب البابا لو تعلم هو منصب روحى تم عن طريق ترشيحه ثم اجراء قرعة علنية يعنى كتبوا اسمه مع اخرين تم ترشيحهم وسحب احد الاطفال ورقة أمام الناس بعد اجراء الصلوات لطلب ارشاد الله .
وهو ليس منصب سياسى فيه تنحى او استقالة...يعنى حتى لو كان البابا لا يقدر بسبب التعب أو المرض على مشاق المنصب فهو لا يجوز له ان يترك المنصب مثله مثل الأب الذى لا يجوز له ان يستقيل من رعاية اولاده.

ثانيا تقول ان البابا له تاريخ طويل فى تملق الحكام
والرد: ان قداسة البابا شنودة عاصر الرئيس السادات ومعروف لكثيرين صدام السادات معه وتحديد اقامته وعزله له...ولو كان البابا منافقا لعرف كيف يسترضى السادات ويكسب رضاءه بالتملق كما تدعى.
بالنسبة الى مبارك أقول هناك فرق بين ان تنافق طمعا فى مصلحة لك وبين أن تجبر على المهادنة لمصلحة اولادك...وإلا فما هى المصلحة الشخصية التى جناها البابا من تملقه كما تدعى...هل
كان يطمع فى منصب وزارى ام فى مبلغ من المال..!!..
يعرف كثيرين كيف يستطيعون ان يأخذون أولادك وكل عائلتك وراء الشمس حتى ترضخ وتهادن
أو على الاقل يهددونك بذلك وبما هو أكثر...أتراهم يفعلون ذلك بالافراد العاديين ولا يمارسون ذلك مع البابا ومع كثيرين ...؟!!
ثالثا: تقول ان البابا اقدس من السيد المسيح عند الكثيرين منا
والرد: جيد انك تعلم أن المسيحيين يحبون البابا ويقرأون كتبه ...ولكن البديهى انك تعرف كما يعلم جميع المسيحيين ممن تخطوا السنوات الاولى من عمرهم..ان البابا هو انسان وأن السيد المسيح هو الله
ولا مجال عند اى شخص عاقل للمقارنة أو التعارض بين محبته لانسان ومحبته لله وعبادته له

رابعا: بغض النظر عن صحة الوثائق..
المختصر المفيد انها تعلن تأييد الرئيس وتقول بوجود انجازات له ...
والرد: من يقول ان الرئيس ليس له انجازات...ولو كانت حتى انجازات صغيرة وسط سلبيات متعددة
على الاقل لو قارننا عصره بما حدث فى عصر السادات أو بعض ما كان يحدث أيام عبد الناصر

وماذا لو ان البابا يرى تاييد الرئيس لانه أفضل البدائل المطروحة ...
ماذا لو جاهر بمعاداته ورفضه ...ماذا سيترتب على ذلك وما هى نتائجه على كل الشعب القبطى
فرق بين ان تكون فردا مسئولا عن نفسك وان تكون مسئولا عن أكثر من اثنى عشر مليون بنى ادم
ستسأل امام الله ان تم البطش بهم بسبب ارائك وادعائك البطولة الزائفة
(ملحوظة: الكنيسة فى البيان لم توصى بانتخاب الرئيس او تكفر من يرفض ترشيحه)

وتتكلم فى عنوان المقال عن خيانة الكنيسة
والرد: ان الكنيسة مشهود لها من اخوتناالمسلمين ومن المسيحيين بوطنيتها ..لم نر يوما مسيحيى جاسوس أو مسيحى خرب فى البلد او اثارها ...وان كنت تدعى ان تأييد الكنيسة للرئيس هو خيانة..احب ان انبهك ان هناك العديد ممن اعرفهم منهم المسسيحيين والمسلمين يحبون الرئيس السابق ويتعاطفون معه...وعلى الرغم من موقفى المعارض واعتراضى لا ينبغى لى ان اتهمهم بانهم خونة.

أخيرا بخصوص اهاناتك للبابا التى تناثرت فى مقالك.. اود ان اقول لك
انك تستطيع ان تنتقد أفعال من لا يعجبك افعاله ولكن لماذا تهينه ؟!!

ربنا يسامحنا كلنا ويرحمنا وشكرا لسعة صدرك

Anonymous,  11/04/2011, 23:41  

حزين عليك علشان تتسجن لكن لما تحب تتكلم عن البابا تتكلم باحترام لانه الراجل ربنا اعطاه حكمه و ده كان ظاهر في كتير من المواقف علي مر السنوات و رغم سنه الكبير و و ضعف صحته الا انه بيذل مجهود كبير علشان شعبه و طول عمره صمام امان و لما اتحددت اقامته بسبب السادات ربنا اتصرف مع السادات و غيرها اتمني انك تخرج بالسلامة و تعبر عن رأيك باحترام للكل

Anonymous,  12/04/2011, 01:25  

علي فكرة انا مسلمة و اسفة اني اكون تطفلت عليكم بس بجد انا اتضايقت قوي من المقال و حزنت لاني بصراحة بحب البابا شنودة و باجده انسان عاقل و حكيم جدا و انا اقرب الناس ليا مسيحيين و عارفة مكانة البابا عندكم بس انا باتكلم عن نفسي بس بجد المقال مش حلو و مقدرش اقول اكتر من كده لان الموضوع يخصكم بس بجد انا زعلانة علي البابا انه يتقال عليه كده من واحد من ابناؤه و بتمني له الشفاء حتي لاتفقد مصر اخر الرجال المحترمين لانهم خلاص بيروحوا واحد ورا التاني بغض النظر عن دياناتهم و للاسف لن يبقي في مصر الا امثال مايكل و اسراء و اسماء واحمد و ساعتها يبقي فعلا لكي الله يا مصر

Anonymous,  12/04/2011, 03:43  

انا اعترض علي كثير من قرارات البابا ولكني احترمه لانه رأس الكنيسة فهو مسيح الرب كما قال داود النبي . انت يا سيادة المحترم مايكل نبيل لم تكن معاصرا للسادات ولم تري كيف كان يريد افتراس الكنيسة ومدي معاناة البابا . لم تعش الالام التي عاشاها وهو يري اولاده يذبحون في الكشح واسكندرية وغيرها . وكيف بحكمته منع حدوث حرب اهلية بين المسيحيين والمسلمين . نحن نختلف مع البابا شنودة في كثير من الاشياء ولمكننا لانهينه ولا نتطاول عليه . نقول رأينا ونطلب منه الاصلاحات ولكننا لا نتطاول عليه
شنودة اسكندر

Anonymous,  12/04/2011, 04:43  

كاتب المقالة دى شخصية زبالة .. وربنا اهو قرص ودنك قرصة صغيرة بالحبس 3 سنين وبيعطى لك فرصة علشان تتوب.. بس بجد ربنا عادل ياسافل

Anonymous,  12/04/2011, 11:09  

انت لو مسيحي بجد مكنتش سمحت للشطان يلعب في دماغك ويصورلك البابا بالطريقة دي وانا كنت مؤيد انه مينفعش يكون في جيش اجباري بس لما تكون من واحد زيك يبقى افضل الجيش على اني اسمع لواحد بيقول على البابا كده
البابا رمز الكنيسة والسيد المسيح يتقال عليه انت شيء وسخ ومينفعش يتقال عليك غير شيء

Anonymous,  12/04/2011, 12:01  

مشر هقول غير ايةواحدة ( الرب يدافع عنكم وانتم صامتون )

رومانى

Amgad Hennes,  12/04/2011, 13:53  

واضح كل الوضوح كالشمس فى وضح النهار أنك لم و لن تتدخل كنيسة و لم و لن تقرأفى الكتاب المقدس و تعاليمه و أياته و أيضا إستخدام الأيات و تفسيرها الخاطىء لأهوائك الشخصية ، فقلبى يعتصر ألما و حزنا لا لشىئ إلا لعدم فهمك و تبجحك و قلب الحقائق.
أريد أن أقول لك شيئا ، فقد قرأت المدونة تالتى أودعت السجن الأن و طبقا الطيقة سردك للأحداث أيام الثورة فقد بدات أن أشكك فى كل ما حدث فى الثورة(و هذا جهل من بحقاق ما قال)و لكن عندما قرات تهكمك و تهجمك على البابا بدأت أعى تماما أنه هذا هو أسلوبك ،قلب الحقائق و هذا أسلوب معروف من بعض الفئة القليلة المتملقة بمعارضة كل ما هو ثابت و حقيقة اى ما يريدونه هو حب الظهور و التظاهر ، لست مستاء مما قلته على البابا شنوده فلا كلامك و لا كلا غيرك سوف يهز شعرة واحدة ثقتنا و حبنا و خضوعنا للبابا و لكن كل ما أخشاه هو اسلوبك الذى تحاول به إقناع الأخرين كالذى يدس السم فى العسل....
أدعو الله أن يهديك الطريق الصحيح فى التفكير و يرشدك الى الصواب ....

Anonymous,  15/04/2011, 23:36  

Well, after reading this I can only say that you're an ignorant.

Manny of your likes have came to the surface recently. But I don't bother a shallow minded person like you, cause I believe it's a matter of time & you'll vanish as many like you vanished before.

To be a respectable writer & thinker you got to have a scent of wisdom, something you obviously miss.

At the end, many of your likes either get to the right path or doomed eternally.

I pray you won't slide the the second group.

Anonymous,  16/04/2011, 02:48  

فعلا الكنيسه مش المفروض تنقلب علي الحاكم او نظام الحكم ودائما راسها تتاطي لاي شخص يحكم وده شأنها دائما واقولها باعلي صوت انا المسلم ولله الحمد لا اعبد الا الله وحده لا شريك له وان ماتدعون من دونه هو الباطل وان محمدا وعيسي ابن مريم رسل من عند الله عبادا له ولهذا لا نريد نصراني ليكمل مسيرتنا او يؤيدنا فالله معنا والايام بيننا

Mike Cyril,  29/08/2011, 12:37  

كلامك كله غلط و سفالة و قله ادب. لكن انا اؤيد ان الكنيسه لا يجب ان تتدخل في السياسه لان السياسه قذره و لا يجب ان ينزل مستوى القيادات الكنسيه لهذا الحد

Anonymous,  29/08/2011, 15:07  

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه و زعلان انك محبوس؟!؟؟؟

Anonymous,  04/09/2011, 22:48  

ana p3trd 3la 2i 7d y2l 2dpo yaret nkon mt7dren 2ktr mn kda
2le y2dr yspt 3ks 2lklam da yktop
l2ne sh5sen p3trd 3la 2lpapa shnoda la2no 2han kol ma hoa mokds f 2lmse7ea
w yret ma ninsash 2n 2lpapa shnoda mesh 2ktr mn 2nsan
2llaho 23lm wlkne 23tkd 2no fhm (kono 7kma2 ka 2l7eat) 3'lt l2n hoa 2lspp 2lr2ese f kol 2l2rf 2le 2lmse7een 3ishen feh now

Anonymous,  02/10/2011, 22:56  

بجد الله معاك ويسامحك وقرأ جيدا فى الكتاب المقدس واتعلم من الى حصلك يمكن ربنا بيجازيك دلوقتى ودخلك السجن 3 سنين احسن ما كنت تكون زى السادات

بنات مصر 06/10/2011, 17:40  

مدونة رائعة تسلم ايدك

dina allam,  24/10/2011, 23:55  

انا ليا امنيه واحده ........يارب انى اشوفك وانت بتتحاسب يوم القيامه على كل الهبل و العك اللى انت عمال تعمله دا

ملحد .... يعنى لا مسيحى ولا مسلم
شاذ .... واليعاذ بالله
مؤيد لاسرائيل
انا عمرى ما تخيلت ان ممكن يبقى فى انسان الشيطان متملكه و غضب ربنا نازل عليه كدا زيك

ربنا يهديك يابنى والعبره بالخواتيم

Anonymous,  30/10/2011, 15:56  

انا عاوز اسالك سؤال هو انت ارثوزوكسى؟ اظن كلامى وصل

Anonymous,  28/11/2011, 01:13  

كث ام ابوك يا عرص ياملحد
انت عيل شرموط ابن مرة متناكة

Anonymous,  14/12/2011, 06:52  

الله عليك يا مايكل,ربنا يكرمك ويصلح حالك ويفك سجنك ويكثر من امثالك,البلد محتاجه اللى زيك والله
انا كمسلم ضد استغلال الدين لنفاق الحكام سواء كان من الأزهر او الكنيسه
لكن عفى الله عما سلف,وياريت نعرف الغلط فين ونصلحه
وانا معاك ان كل الناس بتستغل الدين فى لعبة السياسه القذره
ربنا يوفقك يا أخى
حسنى صفوت

Anonymous,  14/12/2011, 14:03  

وادي سبب تاني لحبس مايكل عشان بيهاجم احد القيادات الدينية وتحالفت القيادات مع العسكر لمحاكمته عشان المصالح المشتركة. مش لو المقالة دي ماكنتش اتكتبت وكان مايكل بينافق البابا كان زمانه دلوقتي البابا قالب المجتمع الدولي علي الجيش وبيحاول يطلعه ولولا انه قال كلمة حق في النفاق الديني اللي بيحصل في مصر من جانب البابا من ناحية ومدعين التدين واشار لبعض المقالات التي تتضمن كشف حقيقة المدعين من الجانب الاخر مثل السلفيين. وادي اخرة اللي يقول رأيه الحر في البلدي وفي ناس بتصدق ان لسه فيه انتخابات حره

بلا وكسه

Roma 17/12/2011, 11:28  

بتطاول على الاديان دة اللى بيحصل فيك دلوقت مش شوية

Anonymous,  20/12/2011, 12:02  

عارفين رغم كلام مايكل دا الكنيسة بتادفع عنه وبتصلي له

Anonymous,  23/12/2011, 17:35  

YOU AND SHENODAH ARE FAGETS ..TO BELEAVE IN THIS JESSES SHIT YOU MUST BEEN FUCKED IN THE CHURCH,,JUST LIKE MARY WHEN THE ROMAN FUCKED HER AND GOT BABBY JESSES

Anonymous,  01/01/2012, 07:30  

I FUCKED MIKE IN JAIL TODAY HE IS GOOD NOW

Anonymous,  07/01/2012, 02:57  

وانا اقول اللى انت فية دا لية ؟ ياريت متنساش ان ابواب الجحيم لن تقوى عليها ( محدش وقف ضد البابا وارتاح )

Anonymous,  07/01/2012, 03:44  

برافو قوتك وصوتك المؤمن والصارخ بالحق وبأعتقادك ,,, جميل أنت يا مايكل وطبعآ أحبك لأنك طاهر ,,, لأنك متفتح ,,, لأنك مصرى
ولكن دعنى الاعبك لعبة ,,, حط نفسك مكان أى واحد من المهيمنين وليكن البابا ولاشيخ الأزهر ولا غيرة ,,, طبعآ سيبك من سحر الكرسى وفتنة السلطة لكن فكر أن فى كتير أمور خفية نحن لا نعلمها بتقيد كل واحد فى موضعة سواء كانت أسرار بلاوى مشتركين فيها سوا ولا كانت أى شىء ممسوك عليك وبتتهدد بيه ,,, أحنا القلوب الثورية البيضا مش ممكن نتخيل ولا نستوعب شبكات البلاوى والأرتباطات والتوزيعات والأداريات اللى جوة مسئولية الناس الكبيرة

Anonymous,  07/01/2012, 11:43  

و سيعيش فترات الحكام القادمين ، فالبابا شنودة لن يترك كرسية حتى الموت !!!
ألا تعلم عزيزى الحبيب أن كل الأباء البطاركه والأساقفة بل وحتى الكهنة لا يتركون خدمتهم حتى أخر يوم فى حياتهم؟
الا تعلم أن اللذين يتركون كراسيهم هم الهراطقه , الا تعلم ان القديس أثناسيوس الرسولى تم نفيه خمس مرات ومع ذلك لم يترك كرسيه؟
البابا شنودة له تاريخ طويل فى تملق الحكام و مراءاتهم
بدليل مواقفه ضد الدوله فى قضية الزام الكنيسه بقرار المحكمه؟
بدليل تفجير كنيسة القديسين لألصاق التهمه بأحد قيادات الكنيسة للضغط على البابا لإسكاته عن الكلام ضد الحكومه؟؟
البابا شنودة له قدسية كبيرة لدى المسيحيين فى مصر ... قد يكون أقدس من المسيح لدى الكثير منهم ... كثيرون يقرأون كتبه أكثر مما يقرأون الكتاب المقدس
الم تقرأ يا صديقى الكتاب المقدس وماذا قال عن رتبة البابا
و لا ياخذ احد هذه الوظيفة بنفسه بل المدعو من الله كما هرون ايضا (عب 5 : 4)
وعن ماذا تتكلم كتب قداسة البابا؟؟؟؟ هل هى ضد الكتاب المقدس ؟ أم بديل عنه؟ أم تتكلم عنه وتحث الناس على قرائته
هل مطلوب منه الا يكتب كتبا لأننا عندنا الكتاب المقدس؟؟؟؟
البابا شنودة و 50 من أعضاء المجمع المقدس يؤيدون ترشيح مبارك لفترة رئاسية ثالثة ، و يمدحون ما نشرة مبارك من ديموقراطية و حرية رأى !!!! ، و يدعون المسيحيين للذهاب للأدلاء بأصواتهم يوم الأستفتاء
على الرغم من ديكتاتورية مبارك ماذا تسمى ما فعله مقارنة بأيام السادات وعبد الناصر؟؟
أيام ما كان يستطيع أن يجلس خمسة اشخاص على قهوة والا كانوا يواجهون بتهمة (تجمع)
ومع ذلك لم يأمر البابا المسيحين أن يعطوا صوتهم لشخص بعينه مثلما يفعل الأخرين ولا يستطيع أحد أن يسألهم , بل حث المسيحين على الأدلاء بأصواتهم لمن يختاروا
فى زمن ما كان يخرج فيه الاقباط للمشاركه فى العمل السياسى نجد البابا يحثهم على واجبهم وما أن خرجوا .. حتى خرجوا عليه هو!!!
البابا شنودة و 66 من أعضاء المجمع المقدس يؤيدون ترشيح مبارك لفترة رئاسية رابعة ، " نظرا لما عاشته مصر تحت قيادته ، تنعم بالديموقراطية و حرية الرأى و السلام الأجتماعى !!!
وماذا حدث حينما رفضنا ترشيحه؟ ومن كان مرشح أمامه؟
الم تاحظ عزيزى بعد نظر البابا؟
هل كنت تريده ان يشارك فى ترشيح الاخوان والسلفيين؟؟؟؟؟؟؟
" ... و عنوان البيان " مبايعة الرئيس محمد حسنى مبارك " ، أليست المبايعة تعبير أسلامى ؟ فهل تأسلم البابا ؟ ... سبحان مبارك موحد الأديان
الم تعرف ان الكنيسة كلها اسمها (البيعه) ... فلماذا هذا التهكم؟؟
الأنبا بيشوى ( سكرتير عام المجمع المقدس – الرجل الثانى فى الكنيسة ) يصرح فى المصرى اليوم بأن الكتاب المقدس يدعو لتأييد الرئيس مبارك
لماذا لى عنق الكلام ؟؟
هل معنى عدم الخروج على الحاكم , تأييد مبارك بالأسم؟؟
البابا شنودة ، مع لجنة مصغرة من أعضاء المجمع المقدس ، يعلنون تأييدهم للمجلس الأعلى للقوات المسلحة ، و يتملقونه ... عاش الملك ، مات الملك !!!
من الذى أتى .. بــ (الملك) ؟ من الذين صاحوا الجيش والشعب أيد واحدة؟
ان عارض البابا يلام .. وان وافق يلام .. وان سكت يلام ... والحكمة تبررت من بنيها!
مبارك كان عنده دم و تنحى
قيل للبابا أثناسيوس الرسولى العالم كله ضدك
فهل كان عنده دم وتنحى؟؟؟؟ أم قال وأنا ضد العالم
لو لم يقل هذه ويفعلها لصار العالم كله أريوسيا
البابا عنده ... الروح القدس
لذلك سيحتمل نقد ابناءه مثلما قبل السيد المسيح له المجد
سيقدم الدعاوى للكل (مت 22 )
سيقبل الخطاة والزوانى ( مت9)
سيفعل ما كان السيد المسيح سيفعله لو كان مكانه ... لكنه لن يفعل كما يفعل السياسيون فيشتمون أبائهم

Anonymous,  07/01/2012, 15:04  

يا بني ادم حتي لو البتتكلم عنه مش بطريرك تحترم نفسك حتي احترم سنه ده الادب فضلوه عن العلم فعلا مكدبش القال ان الامم الاخلاق مابقيت ان ذهبت اخلاقها ذهبوا

Anonymous,  07/01/2012, 18:17  

باحب البابا شنوده ... و موافق على كلامك ... و الكنيسة مليانة أخطاء سياسية زي الزفت ... لانهم تركوا المسيح و السماء و اهتموا بالدنيا
و احب اوضح للناس الي بيشتموك حاجتين مهمين
أولا : مايكل مش مسيحي أصلا يا أذكياء
ثانيا: هو ليه كامل الحرية يقول الي عايزه

أخر حاجة:
واحد مستفز كاتب تعليق و مسمي نفسه ابن الملك(ابن
المسيح يعني) و بيشمت في مايكل انه مسجون
احب اقوله: اذهب الى الجحيم

nayes84 08/01/2012, 01:07  

للأسف أنتوا بلد متخلفة و هتفضل متخلفة. لما مايكل نبيل قال رأيه فى أسرائيل و فلسطين و الجيش أتهم بالعمالة و الصهيونية من المسلميين و لما أتكلم على البابا شنودة أتشتم برده و أتقال عليه نفس الكلام من المسيحيين. رغم أنى موش متفق معاه فى نفس الكلام و البابا شنودة له قامة روحية عالية لا غبار عليها لكن من حق الجميع النقد و بالعكس النقد هو من يعطى الحرية و يبنى الرأى لكنكم للأسف لا تفقهوا شيئا عن حرية الرأى أو الديموقراطية سواء مسيحيين أو مسلميين و عمار يا مصر.

Anonymous,  09/01/2012, 01:48  

رأيك ويحترم........يمكن تكون غلطت في التعبير وخانتك الالفاظ بس منتهي قلة الادب انك تعتقل لمجرد انك بتقول رأيك وانا صحيح بدافهع عنك ومتضاكنه معاك بس مش عشان انا بأيد كلامك عشان انا ضد طريقة التعامل معاك ومع اي واحد بيقول رأيه في البلد دي

Anonymous,  18/01/2012, 07:51  

THEY SHOULD DEPORT YOU TO ISRAEL SO YOU CAN ENJOY IT ..TAKE YOUR MOTHER WITHYOU SO THEY FUCK YOU BOTH

Anonymous,  24/01/2012, 11:35  

Dear micheal,
Khossara khossara, enta lessa 7alan medamar soura gamila rassamtahalak fi khayali. raguel mokafe7 bey2oul elli nefsso fih dakhel el segn 3alashan kelmeto.

Ana tab3an motaffek ma3ak en el baba makanesh lazem yedakhel. Laken lel assaf wa kol assaf 2essloubak fi el naked la yaleek! mesh heya di 7oreyet el ta3beer, da infelat 3'arizy ba7et! tab3an ana inhart lama el baba, 2al balsh techarko fil el mozahrat. bass law kont ro7et el se3eed we shoft bey3melou eih fi el messe7yeen lama 7Ad men el kenissa yetgara2 3alla el hekouma kont 3erefet leih el baba bey2oul keda. el nass betetsele7' 3alanan. we howa ya 3eni beyd7y bekaramto 3alashan yenkez el 3'alaba dol.

bass mesh el baba howa mawdou3i. enta howa mawdou3i. lel assaf infelat el ta3beer khanak, zayek zayohom! yemken enta delwa2ty fi nazary baltaguy net! lel assaf masr intahet, be amssalak men baltagueyet el ta3beer. Kan nefssy tefdal mo7taram fi nazry. enta tafeit 2akher amal. rabena yessahelak. khossara ya batal.

Anonymous,  25/01/2012, 03:39  

بالرغم اعتراضى على بعض الألفاظ فى المقال لكن المقال راااااااائع جدا وللاسف تقديس المسيحيين للبابا شنودة هو ده الللى خلاهم دلوقت بيخافوا من كل حاجة حتى انهم ينزلوا الثورة خايفين وده اللى وصل المسيحين لكل الاحداث اللى حصلت من اول احداث الخانكة لحد القديسين وبجد انا فى حاجات اول مرة اعرفها اول ما قريت المقال دا بس بجد مقال رائع

Anonymous,  29/01/2012, 05:50  

I have checked the comments of most of the Christians, no one have discussed the author with mind arguments, only sentimental answers, it looks like the Egyptian education have never trained people minds, they are not used to use it. The author have presented written proofs which shows the support of the Pope to the dictator Mubarak even to the last minute. No one have argued with that, instead we say his holiness, is he that holy, the bible says: "men semarehem ta3refounehem", Arius was also a presbyter yet he deviated from the correct faith. And I believe there is no verse in the bible which says that the pope may not resign, it is a human made custom, if he can see that he is not fit for it, he is free to resign.

Romio Nady 02/03/2012, 01:06  

كلامك كله تهييس فين الخيانة اللي انت بتقول عليهادي هو البابا بيده حاجة اديك شايف الاضطهاد والظلم اللي عايشينوه الاقباط ولما تتكلم عن البابا اتكلم باحترام علشان كده قلة ذوق منك

أيمن 06/03/2012, 17:35  

أنا أول مرة أشوف التدوينة دي وأحييك على تعبك في جمع الوثائق وأرجو أنك تشوف تدوينتي : أربعون عاماً في المتاهة http://wp.me/p1fyQB-4R

Anonymous,  23/03/2012, 01:10  

ســـــــافل وحقيـــــر ... ويا ترى هو السادات اعتقل البابا ليه يا معتوه؟

Anonymous,  23/03/2012, 18:55  

يا سيد مايكل غالبا فتره سجنك اثرت على دماغك فانت تعلم جيدا من هو البابا شنوده الجبل الى الجرزان لن تؤثر فيهم فطبعا انت من يريد الشهرة والمجد الباطل فهنيئا لك بهم اما عن قداسة البابافلا تتعدى عليه بكلامك السافل وردى لك انك انسان محتاج تربية من اول وجديد

Anonymous,  31/03/2012, 04:05  

هل انت فاكر نفسك بانتقاضك الناس اللى احسن منك بمئات الملايين انك هتتشهر وتتعرف على تسيى سمعة الناس دى !!!!
انت عيل اهبل وعبيط وملحد وانا لو شفتك هاعمل فيك اكتر من اللى عمله الجيش علشان التطاول بتاعك دة ومكتبتش لية ان البابا كان بيهدى الفتن ومكتبتش لية ان البابا واخد تسعة دكتوراة لانة شخص مثقف مش شخص عاجز زيك يرمى كل عجزة وتخلفةعلى النظام

Anonymous,  22/09/2013, 05:12  

اظن بعد اللى حصل من حكم الاخوان لمصر والخراب اللى حصل فى عهدهم عرفت يامايكل ان مبارك كان نعمة وان قداسة البابا شنودة ربنا ينيح روحه كان حكيم وعنده رؤية مستقبلية للى بيحصل ولما قال المسيحيين مينزلوش كان معاه الف حق ويمكن الاخوان سابو الحكم بمعجزة ببركة شفاعته وصلواته لينا وانه لما كان بيأيد مبارك مكنش بيأيده علشان حاجة لنفسه دة كان بيحافظ على الوزنة اللى معاه اللى هو احنا المسيحين اللى شوفنا الويل فى سنة واحدة بس من حكم الاخوان واننا لما نحب البابا شنودة بنحبه علشان كلامه عن المسيح مش اكتر من حبنا للمسيح حضرتك لو كنت كلفت خاطرك وسمعت وعظة لية او قريت كتاب او مقلة كنت فهمت احنا بنحبه لية ربنا معاك ويفتح بصيرتك ببيركة صلوات حبيبنا قداسة البابا شنودة الثالث

bishoy adly 24/03/2015, 03:11  

البابا شنودة اعتقله السادات، البابا شنودة بكي بدل الدموع دم من اجل أولاده

Ragab Kamal 17/12/2015, 22:02  






تسر شركة الكمال ان تعلن عن نشاتها لانه الشركه الاوله فى عالم النظافه وكشف تسربات وعزل خزانات ورش مبيدات
وان لديها عملاء كفائه ومدربه الى اعله المستويات وانه هى الشركه الرائده والمميزه فى جميع اعماله

شركة تنظيف بالطائف
شركة تنظيف فلل بالطائف
شركة تنظيف شقق بالطائف
شركة تنظيف مجالس بالطائف
شركة تنظيف واجهات بالطائف
شركة كشف تسربات المياه بالطائف
شركة كشف تسربات بالطائف
شركة عزل خزانات بالطائف
شركة مكافحة حشرات بالطائف
شركة رش مبيدات بالطائف
شركة نقل اثاث بالطائف
شركة تسليك مجارى بالطائف


شركة تنظيف بجازان
شركة تنظيف فلل بجازان
شركة تنظيف شقق بجازان
شركة تنظيف مجالس بجازان
شركة تنظيف واجهات بجازان
شركة كشف تسربات المياه بجازان
شركة كشف تسربات بجازان
شركة عزل خزانات بجازان
شركة مكافحة حشرات بجازان
شركة رش مبيدات بجازان
شركة نقل اثاث بجازان
شركة تسليك مجارى بجازان


شركة تنظيف بحائل
شركة تنظيف فلل بحائل
شركة تنظيف شقق بحائل
شركة تنظيف مجالس بحائل
شركة تنظيف واجهات بحائل
شركة كشف تسربات المياه بحائل
شركة كشف تسربات بحائل
شركة عزل خزانات بحائل
شركة مكافحة حشرات بحائل
شركة رش مبيدات بحائل
شركة نقل اثاث بحائل
شركة تسليك مجارى بحائل

RAGAB KAMAL 20/01/2016, 00:04  




الكثير منا يعانى من طرق النظافه القديمه المتعبه والمؤلمه ودعا لهذا النوع من النظافه الان مع شركة الكمال المتخصصه فى جميع اعمال التنظيف بالطرق ولالات الحديثه التى تحتوى على عمال ماهرون ومدربون وعندهم خبره عاليه فى اعمال التنظيف كما انها يوجد لديها عمال ماهرون ومدربون الى اعله مستوى من المستويات وان شركة الكمال يوجد لديها خدمات اخرى
مثل تسليك المجارى وعزل خزانات ونقل اثاث ورش مبيدات ومكافحة حشرات فى جميع المملكه العربيه السعوديه

شركة تنظيف شقق بالرياض

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة تنظيف شقق بالطائف

شركة تنظيف شقق بجازان

شركة تنظيف شقق بحائل

شركة تنظيف مجالس بالرياض

شركة تنظيف مجالس بالدمام

شركة تنظيف مجالس بالطائف

شركة تنظيف مجالس بجازان


شركة تنظيف مجالس بحائل

Post a Comment

Every post represents my opinions when I wrote it, but not necessary now!
كل مقال يعبر عن آرائى فى تاريخ كتابته، و ليس بالضرورة عن أرائى حاليا

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP