لية أنا مؤيد لأسرائيل ؟

>> 13 December 2010



أكبر صدمة حضارية أصابنى بها الأسرائيليين كانت حينما شاهدت لأول مرة فيديو زيارة السادات للكنيست الأسرائيلى عام 1977 ... المشهد الذى علق فى ذهنى و لم أستطع نسيانة ، لم يكن مشهد السادات أو أحد مرافقيه ، و لم يكن أحد السياسيين الأسرائيليين المشاهير و المحترمين ... المشهد الذى أثر فىّ هو حجم الجموع التى تزاحمت حول الكنيست لترحب بالرئيس المصرى ... كنت أعلم أن هناك أنصار للسلام فى أسرائيل ، لكنى لم أكن أتوقع أن أرى ألوف البشر ، جميعهم يرتدون الملابس البيضاء و الوردية ، و يحملون الزهور ، و يقفون فى الشوارع بالساعات ليحيوا رئيس الدولة التى حاربتهم قبلها ببضعة سنوات ... حميمية الأستقبال المذهلة ، و منظر ضباط الشرطة الأسرائيلية و هم يقومون بدورهم فى تنظيم الحشود المرحبة بالرئيس العدو- الصديق ، كانت من بين المشاهد التى غيرت حياتى ... يومها سألت نفسى : هل أذا جاء ألينا فى مصر مسئول أسرائيلى يدعم السلام ، هل سيجد نصف هذا الترحيب من المصريين ؟





لا أنكر أنى أشعر كثيرا بالذنب تجاة قراءى المصريين ، الذين صدمتهم حين قلت أنى برو-أسرائيلى ( مؤيد لأسرائيل ) ، و أصدمهم بأستمرار بمواقفى الداعمة للسياسات الأسرائيلية بأستمرار ... أشعر بالذنب لأنى لم أشرح لهم أسباب مواقفى هذة ، و لم أطلعهم على ما أعرفة عن جيراننا الأسرائيليين ، ثم أطلب منهم أن يتفهموا موقفى و يتقبلونى بكل تسامح ... موقف صعب ، أعذرهم عليه
نفس الشعور بالذنب أشعر به تجاه الكثير من قراءى الأسرائيليين ، الذين ألاحظ الدهشة و عدم التصديق فى تعليقاتهم ... فمنهم من يظننى مجنونا غير واعى بأبعاد ما أقول ، و منهم من يظننى فخ مخابراتى لخداع الشعب الأسرائيلى فى أطار الشعور بالمؤامرة الكبرى على الشعب اليهودى ... هم أيضا معذورون ، لأنهم أيضا لا يعرفون دوافعى و أسبابى التى بنيت عليها مواقفى السياسية

هذا المقال هو محاولة منى ، لشرح الأسباب المنطقية التى جعلتنى مؤيدا لأسرائيل . الأسباب التى تجعلنى حريصا على دعم أستمرار دولة أسرائيل فى الوجود ، و الأسباب التى تجعلنى مؤيدا لعلاقات كاملة و حقيقية بين الشعب الأسرائيلى و سائر شعوب المنطقة

فى الحقيقة ، دعمى لأسرائيل ليس هو دعما لأسرائيل ذاتها ، بقدر ما هو دعما للقيم التى تمثلها دوله أسرائيل فى المنطقة ... فالقضية ليست أن هذا يهودى و ذاك مسلم ، و ليست أن ذاك عربى و هذا عبرى ... القضية فى نظرى أن هذا ديموقراطى و ذاك أستبدادى ، و هذا ليبرالى و ذاك شمولى ... و بالتالى فأنحيازى لأسرائيل هو أنحياز لقيم الديموقراطية و الحداثة التى تمثلها أسرائيل - شئنا أم أبينا - فى المنطقة

و سأحاول هنا أن أسرد بنوع من التفصيل ، بعض النقاط التى ستوضح وجهه النظر التى أطرحها

1- السياسة - أسرائيل هى أكبر و أقدم الديموقراطيات فى المنطقة
النظام السياسى فى أسرائيل هو النظام البرلمانى ... نظمت أول أنتخابات شعبية فى 25 يناير 1949 ، ليبدأ الكنيست الأول ، و الكنيست الحالى هو الكنيست الثامن عشر فى تاريخ أسرائيل ... طوال هذة الفترة ترأس دولة أسرائيل 9 رؤساء ، بداية من الرئيس شيم ويزمان ( 1949 ) حتى الرئيس الحالى شيمون بيريز ( 2007 ) ... و كل كنيست جديد كان يأتى بحكومة جديدة فى أسرائيل ، أى تقريبا 18 حكومة أسرائيلية فى 60 عام ( تقريبا حكومة جديدة كل ثلاث سنوات و ثلث ) ... و فى كل مرة تمر الأنتخابات الأسرائيلية بسلاسة ، بلا أنقلابات مسلحة ، بلا أدعاءات بتذوير الأنتخابات ، بلا نتايج أنتخابية من نوعية ال 100% و ال 99.9%
فى ال 60 عام الأخيرة ، بينما حكم أسرائيل 18 حكومة مختلفة ، حكم مصر 6 رؤساء ( الملك فاروق ، الملك أحمد فؤاد ، محمد نجيب ، عبد الناصر ، السادات ، مبارك ) ... الثلاثة الأوائل تركوا السلطة نتيجة أنقلابات أو حركات عسكرية ، و الرابع ( عبد الناصر ) ظل على عرشة حتى الموت ، و لو لم يكن مات لكان سيظل حاكم مصر إلى يومنا هذا ، هذا بغض النظر عن أشاعة موته مسموما ... و الخامس السادات خرج من السلطة مقتولا ... و السادس باقى فى منصبة منذ 30 عام ، ولا نعرف وسيلة لأخراجة من السلطة ... ففى الوقت الذى تبادل فية حكم أسرائيل 18 حكومة ديموقراطية ، حكمنا 6 أشخاص ، لم يصل أيا منهم للسلطة من خلال أنتخابات ، ثلاثة منهم تركوا الحكم مجبرين بقوة أنقلاب ، و أثنين خرجوا من مناصبهم بالموت ، و السادس نبحث عن وسيلة لأخراجة من السلطة لمدة 30 سنة بدون فائدة ... أعتقد أن المقارنة واضحة
يمكن لأى منا أن يفتح أى خريطة للشرق الأوسط ، و لن يبذل مجهود ليكتشف أن أسرائيل هى أعظم ديموقراطية فى المنطقة ... الشرق الأوسط لم يعرف نظام ديموقراطى سوى أسرائيل حتى الغزو الأمريكى للعراق فى 2003 ... فتركيا و أيران لديهم ديموقراطيات مشوهه ، فأيران تمنع العالمانيين من الترشح فى الأنتخابات ، و تركيا تمنع التيارات الدينية من الترشح فى الأنتخابات ، فما فائدة الأنتخابات أذا كان المشرع قد سبق و أختار للشعب أيديولوجية حكامة ؟ ... بعد أيران و تركيا ، لا يتبقى فى المنطقة من أنظمة ديموقراطية غير لبنان و العراق ، و الأثنان ديموقراطيتان حديثتان ، العراق بعد الغزو الأمريكى فى 2003 ، و لبنان بعد ثورة الأرز فى 2005 ، و كلاهما ديموقراطيات مشوهه بسبب التقسيمات الطائفية التى تسيطر على العملية الأنتخابية ... و باقى دول المنطقة هى إما ممالك بدوية ( مثل المملكة العربية السعودية و قطر ) ، أو شموليات عسكرية ( مثل سوريا و مصر و السودان و ليبيا ) ... كل هذا يجعلك لا تجد فى المنطقة كلها نظام ديموقراطى حقيقى سوى أسرائيل
بل الأبلغ من كل هذا ... ديفيد بن جوريون ، الذى يعتبرة الكثيرين مؤسس دولة أسرائيل ... هو من أعلن أعلان أستقلال دولة أسرائيل ، و شغل منصب الرئيس المؤقت لدولة أسرائيل لمدة يومان فقط ، ليسلم رئاسة الدولة لرئيس الدولة الأول شيم ويزمان ... ديفيد بن جوريون لم يتحنط على كرسية كما يفعل الرؤساء المسلمون و العرب ( القذافى فى السلطة منذ 41 عام ، و يسعى لتوريث الحكم لأبنه ) ، بالعكس ديفيد بن جوريون تنازل عن السلطة أكثر من مرة ... فعلى الرغم من كونة رئيسا للحكومة الأسرائيلية فى الفترة ما بين عامى 1948 و 1954 ، إلا انة خرج من السلطة فى عهد الكنيست الثانى ليخلفة موشى شاريت فى الفترة ما بين 1954 و 1955 ، ثم عاد بن جوريون ليرأس الحكومة الأسرائيلية بعدها ... و طوال حياة بن جوريون ، كان يشغل مناصب كثيرة ، و يتركها بعدها بفترات قصيرة فى تبادل سلمى و سلس للسلطة ... فمن منكم رأى رئيسا عربيا يتنازل عن منصبة لهذا الشكل السلس ؟ فما بالكم و أننا نتحدث عن شخص يكاد يكون هو مؤسس الدولة ذاتها ... أذا كان عبد الناصر ، لمجرد أن أستطاع السيطرة على ضباط أنقلاب 52 ، نسب لنفسة نجاحات أكبر من حجمة بمراحل ، و بقى فى منصبة 16 عام ... و حسنى مبارك ، الذى نسب لنفسة نصر أكتوبر كله ، بقى بحجة هذا النصر ثلاثون عاما فى رئاسة الجمهورية ... فما بالكم بمؤسس دولة يترك رئاستها بعد يومين ، و يترك رئاسة الحكومة بعد 6 سنوات ؟ ... ألا تستحق ديموقراطية مثل هذة ان نعطيها أحترامها اللائق ؟

2- العمل و الأنتاج - الأسرائيليين بنوا دولة كاملة من الأبرة للمفاعل النووى فى أقل من 50 عام
أسرائيل بشكلها الحالى ، هيا دولة حديثة الوجود فى المنطقة ... أسرائيل القديمة التى انتهت فى القرن الأول الميلادى ، لا تعنينى فى مقالى هذا ... أسرائيل الحالية بدأ الشعب اليهودى فى وضع أساساتها منذ ما لا يزيد عن قرن من الزمان ... بنوا المزارع و المدن و المصانع ، و كل هذا ليس دولة ... أول ظهور لدولة أسرائيل كان بعد أنتهاء الأنتداب البريطانى عن هذة المنطقة ، و لهذا فان عمر دولة أسرائيل يبدأ تقريبا منذ عام 1948 بغض النظر عن ان بدايات هذة الدولة تم وضع أساساتها قبل ذلك بعقود
أستطاعت أسرائيل ، و أستطاع الشعب اليهودى ، فى أقل من 50 عام ، بناء دولة قوية متكاملة تغطى كافة نواحى الحياة ... فقد أقام الشعب اليهودى دولة مؤسسات كاملة ، بها فصل كامل بين السلطات ، بها نظام سياسى برلمانى من أفضل النظم السياسية فى العالم ، و برلمان يقوم بدور رقابى و تشريعى متميز ، و قضاء نزية و محايد حاكم أكبر السياسيين فى أسرائيل بنزاهه لم يشكك فيها أحد ... و ما نقولة عن السياسة نقولة عن الزراعة و الصناعة و السياحة و التكنولوجيا
هنا أن أقدر قيمة الأبداع مع الزمن ، فنحن المصريين الذين نتفاخر اننا أبناء حضارة عمرها أكثر من 5 آلاف عام ، إلا أننا لم نستطيع بناء مفاعل نووى واحد ( أسرائيل لديها تقريبا 4 مفاعلات نووية ) ، و حينما فكرنا فى أنشاء مفاعل نووى سلمى ، بدأنا البحث عن شركات فرنسية و بريطانية لتتولى عمليه أنشاؤة ، و حتى يومنا هذا لازالت البيروقراطية المصرية تعطل قيام المفاعل النووى المصرى الأول ... نفس الشئ يقال عن الأقمار الصناعية ، ففى الوقت الذى تقوم فية أسرائيل بتصدير الأقمار الصناعية الخاصة بالتجسس للهند ، لم تستطع مصر تصنيع أقمارها الصناعية بنفسها و أشترتها من شركات فرنسية ... و فى الوقت الذى تقوم فية أسرائيل ببيع الأسلحة لروسيا ( وريثة الأتحاد السوفيتى ) ، تقوم المصانع الحربية فى مصر بصناعة البوتاجازات و السخانات التى لا ترضى حتى المستهلك المصرى ... و العاملون فى مجال الصناعة يعلمون جيدا كيف أن هناك صناعات بأكملها لا توجد فى الشرق الأوسط كله ، إلا فى أسرائيل
كمصريين يجب أن نعترف بالفجوة التكنولوجية التى تفصلنا عن أسرائيل ... يجب أن نعترف أن هناك شعب ( و إن أختلفنا معه ) ، إلا أن هذا الشعب يقدس العمل و الأنتاج و الأبداع ، شعب لا يسمح للبيروقراطية و الفساد بتعطيل مسيرة تقدمة ... شعب تجاوز صعوبات مستحيلة مثل القلة السكانية و حالات الحروب المتواصلة و العزلة بين جيرانه و التضارب العرقى و الثقافى ، و صنع حضارة و دولة متكاملة . بينما معظم دول المنطقة تعيش فى سلام متواصل و مع ذلك تغرق فى الكساد ، و تعيش على أستيراد غذائها و ملابسها و أحتياجاتها الأساسية ، و يحكمها مجموعة من اللصوص بينما أغلب شعوبها مشغولة بالقات و الحشيش و الدين

3- الثقافة - أفضل جامعات فى المنطقة
أسرائيل لديها 8 جامعات ... أقدمهم الجامعة العبرية فى أورشليم ( القدس ) التى تأسست عام 1918 ، أى بعد جامعة القاهرة ب 10 سنوات ... فأذا أستثنينا الجامعة المفتوحة فى أسرائيل ، و التى تأتى متأخرة فى الترتيب العالمى ، فأن باقى ال 7 جامعات تأتى بين أفضل 500 جامعة على مستوى العالم ( أحيانا تتأخر جامعات بار أيلان و حيفا بضع أرقام بعد ال 500 فى بعض التصنيفات ) ... بينما تشغل الجامعة العبرية فى أورشليم ترتيب ال 77 على مستوى العالم ، بما يجعلها أفضل جامعة فى الشرق الأوسط
إلى وقت قريب لم تكن هناك جامعة عربية واحدة بين أفضل 500 جامعة على مستوى العالم ، و إلى يومنا هذا لا توجد جامعة مصرية أو عربية فى قائمة أفضل 200 جامعة على مستوى العالم ، بعد أن أستطاعت بعض الدول العربية دخول قائمة أفضل 500 ... الطريف فى الأمر ، أن الجامعات المصرية بدأت تبحث عن تصنيفات أقل شهرة عالميا ، او تصنع بأنفسها ترتيب للجامعات على مستوى العالم ، لتستطيع أن تضع نفسها فى قائمة أفضل 200 أو أفضل 500 ... و قد كان بالأولى للجامعات العربية ، أن تبحث فى أسباب فسادها و أنهيارها ، و تقوم بأصلاح و تطوير نفسها ، بدلا من اختلاق تلك التقييمات المزيفة
لن نتعجب أيضا حين نعرف أن أسرائيل هيا أكثر دولة فى العالم تنفق على البحث العلمى( بالنسبة للدخل القومى ) ... فأسرائيل تنفق حوالى 4.7% من انتاجها الوطنى GDP على البحث العلمى ، و هو رقم ضخم جدا أذا علمنا أن الولايات المتحدة الأمريكية تنفق فقط 2.6% من أنتاجها المحلى على البحث العلمى .... ماذا تنفق الدول العربية على البحث العلمى ؟ ... أجمالى ما تنفقة أسرائيل سنويا على البحث العلمى ، يفوق ما تنفقة جميع الدول 22 الأعضاء فى جامعة الدول العربية على البحث العلمى
 
منذ اعوام تم نشر أحصائية تقارن بين معدلات الثقافة و القراءة بين دول العالم ... المواطن الأسرائيلى يقرأ فى المتوسط 40 كتاب سنويا ، بينما كل 8 مواطنين مصريين يقرأون كتاب واحد سنويا ... معنى هذة المعلومة أن ما يقرأة أسرائيلى واحد فى 10 أعوام ، يحتاج المواطن المصرى ل 3200 عام لكى يقرأ نفس الكمية .... فارق كبير حينما تقارن بين دولة العلم و التكنولوجيا ( أسرائيل ) ، و بين الجهل المستشرى فى الدول الناطقة بالعربية

4- حقوق الأنسان - أعظم مساحة حريات فى المنطقة
لى صديقة أسرائيلية من أصول عربية ... فوجئت بأنها رجعت من مدرستها مبكرا فى أحد الأيام ، فظننتها مريضة ... سألت عليها لكى أطمئن على صحتها ، فأخبرتنى أنهم ( فى أسرائيل ) فى شهر رمضان يسمحون لطلبة المدارس العربية بالرجوع مبكرا ( مراعاة لصوم رمضان ) ... الصدمة الحقيقية أننى لا أنسى كيف ظللت طول حياتى فى مصر يتم أجبارى على أن أجتاز أمتحاناتى أيام أعيادى الدينية ( فترة أعتناقى بالمسيحية ) ... فالمسيحيون المصريين الذين يعيشون فى مصر منذ بداية التاريخ ( بغض النظر عن تاريخ تحولهم للمسيحية ) لازالوا حتى اليوم هدفا لتعنت المسئوليين الحكوميين الذين يتعمدون أجبار الطلاب المسيحيين على أجراء أمتحاناتهم فى أيام الأعياد ، أو اليوم الذى يلى العيد .... هذا هو الفارق بين أوضاع الأقليات الدينية فى مصر و أسرائيل
أسرائيل - على عكس ما يظن العرب - لديها مستوى عالى من حقوق الأنسان لا يوجد فى أى دولة عربية ... فأسرائيل مثلا لا توجد لديها عقوبة الأعدام ، ولا أى عقوبة بدنية أخرى ... فى الشرق الأوسط كله لا يوجد إلا تركيا لا تطبق حكم الأعدام ، و بعض الدول توقفت عمليا عن ممارستة دون تقنين ذلك ( المغرب – تونس – الجزائر ) ، فى الوقت الذى لا تزال فية الكثير من الدول الأسلامية ( مثل أيران و السودان و السعودية ) تطبيق العقوبات البدنية مثل الجلد و قطع الأيدى و الرجم ... ما يقال عن الأعدام و العقوبات البدنية ، يمكن قولة عن حقوق الطفل و المرأة ، و حرية الرأى و العبير ... أسرائيل لا يوجد لديها خانة ديانة فى البطاقة الشخصية ... أسرائيل هيا الدولة الوحيدة فى الشرق الأوسط التى يستطيع فيها المثليين تنظيم أنفسهم فى تنظيمات حقوقية ... أسرائيل هيا الدولة الوحيدة فى الشرق الأوسط التى يستطيع فيها الملحدين تكوين تجمعات إلحادية قانونية ، و نشر أفكارهم الإلحادية بكل حرية ... أسرائيل هيا الدولة الوحيدة التى يمكنك أن تكون مواطنا فيها ، و مع ذلك لا تعترف بحقها فى الوجود ، و فى نفس الوقت لا يتم سحب الجنسية منك أو سجنك أو حتى رفع أعانة البطاله عنك ... أسرائيل هيا الدولة الوحيدة فى الشرق الأوسط التى يستطيع فيها الأعلام نشر فضائح للجيش ( تذكروا فيلم روح شاكيد ) ، و هيا الدولة الوحيدة التى يمكن أن يقوم تليفزيون الدولة الرسمى بنقد دين الأغلبية بكل بساطة و دون أن تعلق المقاصل لأحد
أسرائيل وقفت بجانب كل ضعيف و مظلوم فى المنطقة ... دول أفريقية لا نعرف عنها شيئا ، و أسرائيل ترسل لهم معونات بأستمرار ... أهالى دارفور المسلمون ، الذين تعرضوا للأبادة الجماعية و الأغتصاب و التهجير على يد أخوتهم المسلمين من نظام البشير الإسلامى ... أهالى دارفور هؤلاء هم الذين يهربون من خلال الأراضى المصرية ليدخلوا أسرائيل لينالوا حق اللجوء السياسى ، و يعيشون كبشر أحرار ... ماذا فعل العرب و المسلمون للأكراد أو لأهل دارفور ؟ ... كم مظاهرة خرجت فى مصر تضامنا مع أهل دارفور ؟ كم مظاهرة خرجت فى مصر تضامنا مع الأكراد ضد المجرم صدام حسين الذى قتل ألوف الأكراد بدون ذنب ؟ ... نحن المصريين لم نكتفى بالصمت ، و لكننا قتلنا السودانيين و سحلناهم و عذبناهم فى وسط شوارع الجيزة أمام أعين الجميع بلا رحمة ... كل هذا و أهل دارفور مسلمون ، و الأسرائيليين يهود ، و لكن الدولة الأسرائيلية تتجاوز حدود العرق و الدين لتقف بجانب المضطهدون ، بينما العرب لا مانع لديهم من الصمت على ظلم أخوتهم بدون حتى مبرر منطقى لهذا الصمت ، بالضبط كما فعلوا حينما صمتوا حينما قام صدام بأحتلال الكويت ، ثم ثاروا و هاجوا و ماجوا حينما شاركت مصر فى تحرير الكويت من الأحتلال الصدامى ... ألا يتسائل المصريين حول مشاعر أخوتهم الكويتيين حينما يرون هذة الأفعال ؟
منذ أشتعل ملف دول حوض النيل فى الشهور الأخيرة ، و بدأت أجهزة الدولة المصرية فى الترويج لسيناريو المؤامرة الأسرائيلية فى دول حوض النيل .... بالنسبة لى ، لأ أرى أى مؤامرة على الأطلاق ... فالمصريين لم يسألوا انفسهم ماذا يعرفون عن أثيوبيا و ماذا قدموا لها ؟ ... ماذا يعرف المصريين عن الفقر و الأمراض و الفياضانات و باقى الأمور الذى تعانى منها أثيوبيا ؟ لماذا لم يتعاطف المصريين مع أخوتهم الأفارقة الأثيوبيين فى مشاكلهم ؟ ... أسرائيل تعاطفت مع أثيوبيا منذ سنوات طويلة ، و تقدم لها الكثير من المساعدات لتحاول مساعدة الشعب الأثيوبى فى التخلص من مشاكلة ... فمن الطبيعى أن تكون هناك علاقات أسرائيلية أثيوبية قوية ... و فى نفس الوقت من الطبيعى ألا يكون هناك ود متبادل بين المصريين و الأثيوبيين فى ظل الأستعلاء العنصرى الذى يتعامل به المصريين مع السود ( و أسئلوا النوبيين إن كنتم لا تعلمون ) ، و فى ظل تجاهل أنشغال المصريين بتمويل الحركات الأرهابيه فى أفغانستان و فلسطين و اليمن ... فأذا كانت غزة أكثر أهمية بالنسبة للمصريين من أثيوبيا ، فلماذا يتضايق المصريين حينما يفقدون علاقتهم بأثيوبيا التى تجاهلوها أنسانيا لعقود طويلة ؟

5- السياسة الخارجية الأسرائيلية مبنية على المصلحة مش على العنصرية
الأصل فى الأمور ، أن السياسى هو شخص أختارة الشعب لتحقيق مصالحهم ، و ليس لتحقيق وجهات نظرة الأيديولوجية الخاصة ... هذا بالطبع لا ينطبق على السياسيين العرب الذين وصلوا للحكم بالدبابات ، و لكنه بالطبع ينطبق على أسرائيل
فحزب الليكود مثلا ، و الذى يتهمه العرب بأستمرار بأنة حزب يمينى متطرف ، هو ذات الحزب الذى قام بتحدى أيديولوجيتة فى فتره قصيرة جدا ، و وقع أتفاقية السلام مع مصر ، و قام بإرجاع سيناء بأكملها بدون مقابل تقريبا ( بأعتبار حق أسرائيل فى الملاحة فى المضايق الدولية حق و ليس منحة ) ... لا يسأل المصريون أنفسهم : كيف يكون حزب متطرف و يقوم بعقد أتفاقية سلام ( رغم انة يسيطر على كل سيناء تقريبا ) و يترك سيناء للمصريين بدون حرب ؟ ... الفكرة أن الساسة يهمهم مصلحة أسرائيل ، أكثر من الأيديولوجيات النظرية .... و مصلحة أسرائيل أن تعيش بسلام وسط جيرانها ... لو بدلنا المواقف وقتها ، و كانت مصر فى مكان أسرائيل ، لم تكن مصر ستتنازل عن شبر واحد من سيناء بالسلام ، بالضبط كما تفعل فى تمسكها بالأراضى السودانية التى تحتلها حاليا ( حلايب و شلاتين )
نفس الشئ يمكن قوله عن المفاوضات مع الفلسطينيين و السوريين و اللبنانيين ... فالعرب ظلوا لعقود يرددون كلاما أبلها عن الأمبراطورية التى من النيل للفرات ، و لكن أسرائيل هدمت كل هذة الأطروحات العربية فى لحظة واحدة على مائدة المفاوضات ، حينما أمرت بتفكيك مستوطناتها فى غزة ... يومها وقف الجيش الأسرائيلى بنفسة يباشر إجلاء المستوطنين الأسرائيليين من منازلهم التى بنوها فى غزة ، ليتركوها للفلسطينيين ... فأذا كانت أسرائيل ترغب فى التوسع فى المنطقة ( الأيديولوجيا ) ، فلماذا فككت مستوطناتها فى غزة أو أنسحبت من سيناء ( المصلحة ) ؟ ... هذا لأن السياسة الخارجية الأسرائيلية تغلب المصلحة على الأيديولوجيا
العكس موجود عند السياسيين العرب ... فالسياسيين السوريين يعلمون جيدا أنهم بإمكانهم أجراء أتفاق سلام بسهولة مع أسرائيل ، و لكنهم لازالوا غير قادرين على تغليب مصلحة شعوبهم على أيديولوجياتهم الضيقة الرجعية ... الأحمق وحده هو من يعذب شعب كامل من أجل أيديولوجيا حمقاء ... فى نقاشاتى مع المسيسين السوريين ، لم يعطونى ردودا منطقية حول فكرة السلام مع أسرائيل ، كل كلامهم عبارة عن كلمات عبثية عن أن اسرائيل كيان صهيونى و ليست دولة ، و ان القضية هيا قضية فلسطين و ليست سوريا ... هل انت مسئول فلسطينى أم سورى ؟ أنت مسئول سورى وظيفتك تحقيق مصالح الشعب السورى . فبأى ذنب تجبر الشعب السورى على الحياة فى حاله حرب متواصلة ( يلتهم فيها الجيش الجزء الأكبر من ميزانية الدولة ) لمجرد أن هناك أيديولوجيا تطلب منك أن تظل فى حالة حرب أبدية مع دولة تفوقك عسكريا عشرات المرات ؟
ما يقال عن السياسة يقال أيضا عن الثقافة ... أسرائيل بها متطرفون أيضا ، كل دول العالم بها متطرفين ... لكن الدولة الإسرائيلية لا تعرف أى نوعا من العبث الخاص بالغزو الثقافى و الحفاظ على الهوية القومية و البلا بلا ... الأفلام العربية ( و المصرية تحديدا ) تذاع بأستمرار فى التليفزيون الأسرائيلى ، و يشاهدها الأسرائيليين بدون حساسية ، بينما نحن تتزلزل الدنيا عندنا أذا ما قام مركز ثقافى بعرض فيلم أسرائيلى يدعو للسلام بين الشعبين ... اللغة العربية لغة رسمية فى أسرائيل ، و لديهم فى أسرائيل مجمع لللغة العربية مماثل لمجمع اللغة العربية الموجود بالقاهرة ... لا ينظر الأسرائيليين للغة العربيه على أنها تهديدا لثقافتهم و هويتهم أو وجودهم ، بل يرون أن مصلحتهم فى التعايش مع جيرانهم ... الشعوب العربية تفهم الهوية بمعادلة " أنا موجود ، أذن أنت غير موجود " ، بينما المصلحة تحتم أن يستمر كلانا فى الوجود ، و نتوقف عن محاوله محو الآخر من الوجود

خاتمة
المقارنات السياسية و الأجتماعية و الأنثروبولوجية بين المجتمع الأسرائيلى و المجتمعات العربية ، موضوع ثرى لا يمكن حصرة فى مقال واحد ... أردت هنا فقط أن أوضح النقاط الرئيسية التى تميز المجتمع الأسرائيلى عن باقى المجتمعات التى تحيط به فى الشرق الأوسط .... و هذة الفروق هيا التى تفرض عليا أن أنحاز لحق دولة أسرائيل الكامل فى الوجود بسلام فى المنطقة ، و هيا نفسها التى تفرض عليا الوقوف بجانب أسرائيل كدولة ديموقراطية حداثية يعيش شعبها كمواطنين أحرار فى منطقة من العالم يعتبر فيها التفكير فى الحرية جريمة
بالطبع ، موقفى هذا لا يعنى أنى أتفق مع أسرائيل فى كل صغيرة و كبيرة ، ولا يعنى أنى أدعم أسرائيل فى أى موقف خاطئ تتخذة ... فالأسرائيليين أنفسهم لا يتفقون على أى شئ ، بما فية حق دولة أسرائيل فى الوجود ... فأذا كان لا يوجد مواطن أسرائيلى يتفق مع سياسة دولتة فى جميع المواقف ، فبالتأكيد لا يمكن أن يوجد داعم لأسرائيل يتفق مع السياسات الأسرايلية جميعها ... أنا فقط أدعم حقوق دولة أسرائيل ، و أدعم الكثير من الخطوط العريضة فى السياسة الأسرائيلية ، لأنى متفهم لدوافعها و حيثياتها
و هذا بالتأكيد يعنى أن هناك نقاط أختلاف بينى و بين السياسات الأسرائيلية ... منها على سبيل المثال الموقف الرسمى فى أسرائيل من السلاميين الأسرائيليين ... فأنا لازلت غير قادر على تصديق أن الشعب اليهودى الذى عانى من الأضطهاد ما يقرب من 20 قرن بسبب معتقدة الدينى ، حينما يؤسس دولة يبدأ فى أضطهاد بنى شعبة بسبب معتقداتة الضميرية !!! ... لا أنكر أنى شعرت بالخجل حينما تم أعفائى من الخدمة العسكرية فى مصر بعد أعلانى أنى لن اخدم بالجيش بسبب معتقداتى السلامية ، بينما زملائى السلاميين فى أسرائيل فى السجون الأسرائيلية ... هذة نقطة تحتاج للمراجعة فى السياسة الإسرائيلية





* ملحوظة : معظم المعلومات الواردة فى هذا المقال ، تم وضع مصادر لها من خلال روابط ... فأرجو الضغط على الروابط و الأطلاع على المصادر ، لتكوين صورة أوضع للحقائق الواردة فى هذا المقال

موضوعات ذات صلة

كتب أنصح بقراءتها

مقالات أنصح بقراءتها

روابط تهمك
أ‌-        مواقع رسمية أسرائيلية
الكنيست الأسرائيلى
موقع رئيس دولة أسرائيل ( محجوب فى مصر )
وزارة الخارجية الأسرائيلية ( محجوب فى مصر )
ب‌-     مواقع تفضح تزييف التاريخ
أسرائيل الحضارة و التاريخ – موقع أسرائيلى يشرح بعض الأمور الخلافيه
شبكة الشرق الأوسط – موقع يصحح الكثير من المفاهيم المغلوطة

164 comments:

أهارون 13/12/2010, 10:49  

مقال رائع شكرا جدا لك من اسرائيل

Alkomi II 13/12/2010, 12:49  

بعد توقيع اتفاقية السلام تقرر ان يزور مصر رئيس الوزراء او الرئيس الاسرائيلي و استقبل في الاسماعيلية بدلا من القاهرة تفاديا للغضب الشعبي العارم المتوقع نتيجة استقباله في القاهرة و استقبله في الاسماعيلية كل من امحافظ و قائد الجيش الثاني الميداني

I Love Sadat

Anonymous,  13/12/2010, 14:49  

جامد جامد مايكل
مقالة رائعة فعلا
المشكلة انك بتصحح مفاهيم الناس كبرت عليها وليس لها اساس من الصحة
تحياتى

Anonymous,  14/12/2010, 05:14  

طىب
لية آنا بقى مبحبش اسرائيل:
١- اسرائيل هي الدولة الوحيدة اللي في العالم التي للم تحدد حدودها في الدستور مما يتيح لها احتلال اي مساحة اضافية من اتلاراضي.
٢- اسرائيل دولة استعمارية آنشآت على بقتل و ترحيل الملايين من آصحاب الارض التي بنيت عليها
٣- اسرائيل استمدت شرعيتها من نصوص كتاب مقدس لا يؤمن بة اغلب سكان العالم و يتيح لها في نفس الوقت احتلال بلدنا مصر
٤- اسراذيل اللي بنت نفسها من الصفر(تستقبل مليارات الدولارات حتى وقتنا الحالي من آلمانياكتعويضات لي قتلى المحرقة ٠و التي رفضت استقبالهم كما اظهرت الوثائق التي تم كشفها في اخر ثلاث سنوات) بالاضافة الى المليارات التي تبرعت بها آمركا الى اسراذيل
٥- اسراذيل الرائدة في مجال حقوق الانسان تفرض على السكان غير اليهود قسم الولاء والعتراف بيهودية اسرائيل، بالاضافة الى التفاوتالكبير في المرتبات و الوظائف بين العرب واليهود.
٦- اسرائيل تميز في معاملة اليهود الشرقيين و حتى في معاملة اليهود من ام غير يهوديةوترفض دفنهم في مدافن اليهود
٧- التيار الديني في اسرائيل (العالمانية) مسيطر سيطرة تشبة الى حد كبير لجنة الامر بالمعروف في السعودية، بحيث ان مشاهدة لوحات كممنوع مرور النساء و الكلاب شيئ منتشر. و حيث ٣٣٪ من طلبة اسرائيل يدرسون في مدارس دينية والتي تعتبر الرياضيات و الفيزياء علوم غيرحقيقية و ترفض تدريسها
٨- انا تعيت الصراحة بس استايل بتاع هما احين ناس دا استايل سيئ جدا، و انا معجب الصراحة بطريقتك في مناقشة السبب و النتيجة يعني اسراذيل متقدمة عشان العالمانية اللي هناك اللي محدش شايفها غيرك، غير طبعا مناقشتك لي اسباب تأخرنا في رأيك بس زي ما قلتلك انا تعبت من الكتابة

Drshams 14/12/2010, 16:16  

مقال رائع جدا

ذو النون المصري 14/12/2010, 21:31  

اسرائيل ليست واحة ديمقراطية كما تقول لانها واحة تعذيب شرس لاي غير اسرائيلي بل هي طبقا للكتابالمقدس تعتبر غير الاسرائيليين من نطفة حيوان و لا يمكن اعتبار افعالها بالتقدمية اذا كانت تنتطلق في علاقاتها مع غيرها من هذا المنطلق
الامر الثاني انها لم تبن دولة من الابرة الي اصاروخ في خمسين سنه بمجهود ذاتي لان الاعانات التي لا تحصي تاتيها من كل مكان و ليس الدعم الذي اتاهم في حرب اكتوبر مباشر الي سيناء ببعيد ايضا الشعب الاسرائيلي كله كان اشبه بشعب في بعثة لكل البلاد الاجنبيه الاوروبيه لذلك كانت مستوياتهم العلمية عاليه جدا قياسا علي من عاشوا اجواء التخلف من ابنائنا كما ان جامعاتهم تحتل مراتب عالمية لنفس السبب
لو واحد فقط ذهب لبعثه حصل منها علي الدكتوراه عندنا نعرف الفرق في مستواه فما بالك بشعب كامل في بعثه
معلوماتك فيها نقص كبير علي ما اري
تحياتي

fransy 27/12/2010, 22:11  

كيف انظر الى اسرائيل؟
هل تسمحون أيها الأصدقاء أن أذكركم بالحقائق التالية:
1- اسرائيل قد أدينت من قبل منظمة الامم المتحدة –تقرير غولدستون- ومنظمات مستقلة أمنستي بارتكاب جرائم حرب نعم جرائم حرب ضد المدنيين واستخدام أسلحة كيميائية –الفسفور الأبيض- ضد المدنيين واستخدام فلسطينيين مدنيين كدروع بشرية عند احتلال المنازل.
2- إسرائيل هي الدولة الوحيدة في الشرق الأوسط التي تمتلك أسلحة الدمار الشامل.
3- إسرائيل اتبعت سياسة الفصل العنصري والتهجير وهدم المنازل والاستملاك الجائر لتغيير الطبيعة الديموغرافية للأرض المحتلة وهذا أيضا من جرائم الحرب.
4- إسرائيل تتبع سياسة نهب منظمة لموارد الضفة وخصوصا المائية وجعل الفلسطيني مجرد مشروع عامل زراعي بلا ارض. ويقع ضمن هذه السياسة تجريف المنازل والأشجار والسحب الجائر للمياه الجوفية.
5- ثلثي أفراد حكومة إسرائيل هم من المتطرفين اليهود الارثوذوكس ووزير خارجيتهم هو من اقترح ضرب السد العالي بالقنبلة الذرية. ورئيس وزرائهم رفض وقف الاستيطان لمدة شهرين فقط لتستمر المفاوضات.
6- في إسرائيل من القتلة والمتطرفين والعنصريين ما افشل كل محاولات السلام واسقطها ولعل أهمها اغتيال رابين بموجب فتوى دينية.
7- ان من خلق حماس هو إسرائيل ومن يخدم إسرائيل وتطرفها هو حماس. لقد شجعوا الحركة الدينية للوقوف في وجه المد الماركسي القومي تماما كما فعل السادات.
8- إسرائيل دولة نشأت على أساس أسطورة توراتية لا فرق بينها وبين الدولة الدينية الإيرانية التي تعد لظهور المهدي من حيث المنشأ. قوانين هذه الدولة هي قوانين علمانية ديمقراطية لأنها أنشات من قبل المهاجرين من الغرب وهم عرفوا ان هذا وحده هو سر قوة الدول وبقاءها.
9- تتعرض أقليات إسرائيلية ممن تدعوا للسلام او الانسحاب الى الإقصاء وأحيانا الى السجن.
10- الغباء العربي بالتأكيد كان وراء بقاء الاحتلال وتوسع إسرائيل. ولكن اتحدى ان تكون إسرائيل قد قبلت او قدمت مشروع واحدا للسلام. أتحدى ان تكون إسرائيل قد تركت شبرا واحدا من الأرض الا ضمن توازن استرتيجى للقوى.
11- تتبع إسرائيل أساليب الاغتيال والقتل خارج نطاق القضاء ومن يموت في غاراتها الجوية من الأبرياء تحسبهم خسائر جانبية ويعدها القانون الدولي جرائم اغتيال.
12- اسرائيل أحلت نفسها من إتباع القانون الدولي وارتكبت من الجرائم الدولية ما يستحق المقاطعة والعقوبات. وآخرها القرصنة الدولية واغتيال ناشطين على سفينة مساعدات في المياه الدولية.
13- اسرائيل أحلت نفسها من اتباع القانون الدولي في مكافحة التعذيب وأصدرت قانونا يجيزه وأسمته "ممارسة ضغوط عنيفة" عندما يتعلق الأمر بالفلسطيني.
ايها الاصدقاء
خلال ما يقارب الثلاثين سنة من العمل التطوعي في منظمة دولية لحقوق الانسان اؤكد لكم ان ممارسات اسرائيل السياسية لا علاقة لها بتقديرنا لمساهمة اليهود في الفكر والفلسفة والعلوم. واتحداكم ان تجدوا لدى اينشتاين او فرويد او ماركس او نيتشه اثرا للتدين.
ايها الأصدقاء ان العداء للإسلام السياسي الذي يتخذ من محاربة اليهود شعارا لا يبرر لنا غض النظر عن كارثة السلوك العدواني العنصري المتطرف لاسرائيل وقد سيطر على مقدراتها متدينين لا يقلون عن آيات الله انغلاقا وهمجية.
النشيد الوطني لإسرائيل نقبل به عندما تصبح إسرائيل دولة مثل بقية الدول وليس وعدا من الله لشعب مختار.

Anonymous,  08/01/2011, 21:36  

انا اتفق مع كلام كثير في مقالتك زي الثقافة والعمل لأن فعلا اسرائيل تعتبر الاكثر انتاجا في المنطقة و تعتبر الاكثر تحضرا بالمقارنة بجيرانها العرب
لكن في نقاط كثيرة اختلف معاك فيها زي حقوق الانسان, فهي لاتختلف عن الانظمة العربية في انتهاكات حقوق الانسان واخرهم اسطول الحرية و انتهاكات غزة المذكورة في تقرير جولدستون
ثانيا قيام دولة اسرائيل بناء على نصوص دينية بالية
و اسرائيل ليست ديمقراطية كاملة فبرغم الحريات و نزاهة الانتخابات بالمقارنة بالمنطقة العربية لكنها في الاساس دولة دينية
و العديد من النقط زي التجنيد الاجباري والمتاجرة سياسيا بالهولوكوست و عرقلة عملية السلام و الاستيطان وغيرهم
اكيد انا احترم وجهة نظرك لكن المقال ينقصه الموضوعية

Anonymous,  29/03/2011, 13:27  

حلو كثير مقالك مايكل وجميلة الصورة الي بترسمها لديمقراطية قامت على اجساد الفقراء والمستضعفين امثالي
انا يا سيدي كان والدي يسكن في قرية صغيرة جنب يافا اسمها ابو كشك وكان يمر منها نهر صغير قريبة كثير على البحر وكان عنا بيت حلو وبستان هيك حكالي والدي
صحيت على الدنيا بسكن ببيت 3×3 متر بنتو وكالة الغوث الدولية في مخيم لاجئين انا واخوتي ال 11 وا مي وابوي البيت عفوا القبو كان هو نفسو المطبخ وغرفة النوم وغرفة الضيوف والاستقبال والحمام الي بنستحم بيه وطبعا ما كان في مراحيض بالمخيم كان مراحيض عمومية ما فيها مية عبارة عن حرفين ال معكوسات جهة للنساء وجهة للرجال بدون ابواب طبعا وبتذكر انو كان يمر ايام كثيرة انظل بدون عشا مش لانو مش جاي على بالنا لانو ما كان فيه اكل وكنت اروح المدرسة حافي وبلبس شورت مصنوع من كياس طحين وكالة الغوث وما بدي احكيلك عن نقص مياه الشرب النظيفة وعن راسي المليان قمل وسيبان وعفن
هيك صحيت على حياتي كلو نتيجة دولة ديمقراطية طردت عيلتي وسكنتنا بمخيم
لليوم يا عزيزي لا اتمكن من الوصول للمسجد الاقصى للصلاة عشان الحريات الدينية الي بتحكي عنها مع اني تمكنت من الوصول للمدينة المنورة ولمكة المكرمة
انتا شخص ممكن تكون انسان محترم وهيك بتامل ورح تستوعب كلامي وممكن تكون بوق مخابرات الاحتلال وارجو ان لا تكون واكيد وقتها رح تشطب كلامي
تحياتي الك وياريت ازا كنت الشخص الي بتوقعوا تشوف الصورة الاخرى والجانب الاخر اكيد رح تغير رايك
كثير اجانب من امريكا واوروبا لما اجو وزارونا بفلسطين تفاجاو وحكولنا انو الواحد لما يزور ويلتقي الشعب الفلسطيني بفلسطين بيغير افكارو مية وثمانين درجة
انا شخصيا بدعو لاقامة دولة ديمقراطية وحدة بفلسطين بيعيش فيها اليهود والعرب مسلمين ومسيحيين ويهود ودروز وخلافه متساوين بالحقوق والواجبات
بالك يا عزيزي كم واحد من اليهود بيوافق على هيك طرح صدقني على الاصابع بدهم دولة دينية يهودية عنصرية بس مسموح لليهود يعيشوا بيها لانها حق الهم وبس مع احترامي لكل كلمة حكيتها
ياسر ابو كشك
مخيم الفارعة الضفة الغربية -فلسطين
yastaw@palnet.com

مهندس مصري 29/03/2011, 16:26  

أنا شايف فيه كذا واحد ردوا عليك و قالوا كل اللي كنت حاقوله
ربنا يهديك يا مايكل و يفك سجنك

salma 30/03/2011, 09:23  

lesh ma4albeen 7alkom fe el rad 3aleh!!............allah yeshfeh enshallah!..........hada 3endo marad 5ateer esmo 5alef to3raf!!........3arfeeno hal marad?!.........marad beseeb kol ele mesh 3aref ye3mel eshe fe 7ayato we 3ando 600 3oqdet naqas.......be7wel yeban 3al sa7a be2eno ye5alee kol el nas fe jeha we ho yeroo7 wa2ef fel jeha tanya we yeroo7 meza3a2 lohom.........ana heeeeeeeeenaaaaa!!
ana ma bazon eno jasoos, mojarad wa7ed dareb fe mo5o 2anbobet botagaz!......3ala kolen ana ma3 el jeesh eno ye7a2e2 ma3a we le3elmkom yestahel yet7akam 3askaree la eno fe el zoroof el sa3abe hay we fe tashadod deenee zyada 7abateen.....yezhar el tant dah ye2ool el kalaam el mahbeb dah we esmo maseeeeeee7eeeeee gedaaaaaaaaan..........kteer nas ba3deen bet7eb te3amem aaaaaaaaaah shofo el mas7eyeen befakaro ezaaaaaaaay?.............baaalaaaaaaash, shofo el lebralyeen wel mo3tadeleen wel mol7edeen wel wel wel.......!!
heya el balad na2sa!..........ma ye23od wela yet7akem wel yeroo7 fe steen dahya!.....tafeh!!
we eb2a salemlee 3al sadat ya 5afeef!!......ah!!...we fakarni meeeeeeeeeeen assas el moseeba el 4ara2et maser el 30 sana el fatet deh!!

gatak el 2araf fe weshek........yallah roo7 5ood el 7abaya we enta tet3aleg we teb2a zay el fol ensha2allah!!

Anonymous,  31/03/2011, 15:11  

لما قريت مقالك بتاع قصة يومين فى المخابرات قولت انك مؤلف بارع سيناريست مبدع
ولكن لما قريت مقالك دااحب اقولك انك غبى ومتخلف وجاسوس وعمبل واقذر انسان فى الدنيا
وان شاء الله هيتحكم عليك بالاعدام شنقا

Anonymous,  01/04/2011, 15:15  

اولا انا ضد اي تعذيب او قمع للراي ضد اي مواطن بس هل ؟
انت شايف انها كده اسرائيل دولة ديموقراطية لما
تبني ما يسمى دولتها الحديثة الديمقراطية (المتطرفة
على دماء الشعب الفلسطيني و تشريده واسكات اي اصوات
تنادي بحقوق الفلسطينيين ؟ تبقى انت كده واهم. واحب اقوللك مثال عظيم على دولة مثل اسرائيل اللي انت
معجب بيهااقول فيها اية من ايات الله العظيمة تقول .
بسم الله الرحمن الرحيم .
مثل الذين اتخذوا من دون الله أولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا وإن أوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون.

Paul,  02/04/2011, 03:52  

Wow, that must be the most naive piece of drivel I've ever wasted my time reading. You obviously know nothing about Israel other than the idealistic propaganda narrative that Zionists are always promoting. There are several things wrong with your argument which I don't have time to go into now. But briefly, one problem is that you argue the virtue of Israel in comparison to it's neighbors. This would be as if I said I was a supporter of Stalin because his neighbor Hitler was even worse. Better not to support either one. Secondly, you are incredibly ignorant about the level of ethnic and religious discrimination, not only in the Occupied Territories but in Israel 'proper'. Not only Muslims, but Christians of Arab descent, are routinely denied the same status and privileges as their Jewish fellow citizens. I could make you a list long enough for a hundred blogs of the ways in which Israel is one of the most racist and discriminatory states, not only in the middle-east, but in the world. So what if a Muslim gets Ramadan off from school? What good is that if his village can't build new houses or even repair old ones or fix the sewage system or electrical grid without a special permit from the state which is easy for Jews to get but impossible for people in Arab communities. You do know that Israel was founded by ethnically cleansing about 3/4 of the Arab population, turning them into the largest group of refugees in the world, right? You do know that if you're one of those people who was driven out, or their son or daughter that you can't go back to even visit your old home but a Jewish person from Canada with no connection to the land at all can come and be a citizen in a few weeks, right? You do know they don't let any 'dirty arabs' (that's what they call you) live in those nice West Bank settlements, even if they're citizens of Israel just like the Jewish settlers there, right? You need to educate yourself about these things. I know you're having trouble with the army now and I support you and your courage in speaking the truth as you see it. And I'm not asking you to oppose Israel out of loyalty to the common ethnicity and religion you share with the Arab Christians they persecute. I am asking you to learn enough not to play into their hands and repeat their simplistic propaganda about 'democracy'. They are one of the major reasons why there are no other democracies in the region. They even opposed the Jan. 25th uprising in Cairo. They would have liked to see Mubarak rule for another thirty years. Who? Not 'Jews', Zionists. People with a vary specific ideology which despite what you may think, they almost never transcend. It permeates everything they do. Oppose Zionism, not because of anything to do with religion or ethnicity, but for reasons of justice, because its an unjust ideology that thinks that Jews are chosen above everyone else. Because the way that it translates into policy leads to the degradation and oppression of anyone who gets in its way. Don't oppose Zionism and the Israeli state that implements it out of some simplistic notion of 'this people' does this and 'those people' do that, but out of a loyalty to the rights of all people to live in freedom and dignity. Good luck with your current troubles. May God protect you.

Ahmed أحمد 05/04/2011, 22:03  

بصراحة انت حققت احلامك
اصبحت مشهور علي النت
بأسهل الطرق وهي الانحراف عن الاخلاق والقيم و تمجيد التافهين امثالك.
لذلك اصبحت مشهور وهذا للاسف من اسرع طرق الشهرة ,فالرجل الذي يمشي باحترامه في الشارع لا يلفت انتباه احد , اما من يرقص او يعري مؤخرته مثلك فعادة يلتف حوله الناس لرؤيته.

Mr.JAVATech 07/04/2011, 21:25  

أيوه يا كس أمك منتا أبوك نام مع أمك علشان تيجي علشان خاطر الشرفاء اللى ماتوا وسقوا الرمل الأصفر الحارق بدمهم علشان أمثالك تيجى وتقول انا بحب إسرائيل يا كس أمك الجيش اللى إنتى رفضت تدخله ومش عاجبك ده هو اللى صهران على رحتك وغير كده الجيش ده هو كل حاجة من حولينك يا كس أمك إنتى تعرف إيه عن الجيش علشان تقول عليه كلمة تعرف غيه عن المصريين علشان تحكم عليهم إنهم هيفقوا على السلام ولأه اللهم إرحم الفاروق عمر بن الخطاب وصلاح الدين كانوا متواطئين يا إبن اللبوة خليفة المسلمين والفاتحين كانوا ئائرين وبيرفضوا السلام أه لو أشوفك يا إبن الوسخة كنت قطعت ونطفت ريشك وخليت الكلاب ترمرم من لحمك النجس والوسخ والقذر ويارب الكلاب الضالة ترضى تشم فى طيزك يا إبن اللبوة خسئت ولك يوم
حسبنا الله ونعم الوكيل ...........

Brunette 07/04/2011, 21:34  

لما ترجع بالسلامة ابقى شوف الكلام ده
انا معادية للسامية
و منعول ابو الراديكالية على الراديكاليين على المتخلفين المتعفنين اللى بيدعموها
يعنى الصهاينة حلوين و طالبان هما اللى ولاد كلب؟ ما دول زى دول
وما بنى على باطل فهو باطل
والدولة مبنية على فكرة وسخة زنخة
و مسنودة من اكبر الدول الامبرالية المستغلة اللى هى بتمص دمك و بتديك على قفاك وانت مبسوط
و جاى تقولى متحضرين؟ متحضرين مين..هو التحضر بالمظاهر..هو التحضر بالورد و البوس!
انت حرقت دمى بشكل!
بكرة الذكرى السنوية لأطفال بحر البقر!
يا عديم الدم يا تنح!

وعلى فكرة انت ماسوشى،روح اتعالج!

Anonymous,  08/04/2011, 00:03  

اعط الصهيونية حصة من اراضي رع وادعمهم حتى نخاعك ولن نخاصمك. لكنهم يحتلون ارضنا ويقتلوننا

انا عربي من فلسطين 48 ويمكنني ان اؤكد انه لا تدرك مدى العنصرية في هذا الكيان والذي ينافس النازية في قمعه لاهل البلاد الاصليين. منها مثلا تحديد عدد مقاعد الطب وطب الاسنان و الحسابات و التمريض ووو لعرب 48, تماما كما فعل معهم هتلر

انت لا تعرف شيئا

Anonymous,  08/04/2011, 21:12  

انت واحد ببساطه مش تستاهل تكون مصري ولا عربي ..مش بس كنت تطلب اعفاءك من الخدمه العسكريه ياريت كنت تطلب اعفائك من الجنسيه المصريه..يافرحتك بالمراجع اللي انت بتستشهد بيها خليها تنفعك لما اسرائيلي يقتل ابنك او اخوك يغتصب امك او مراتك ..اصلك نسيت تقول ان دوله اسرائيل متعرفش اخلاق او قيم انسانيه وافتكرت سياستهم الخارجيه والصناعه ..بدعيلك تفوق وترجع لعقلك قبل ما يجي يوم تندم علي كل حرف من مقالتك

Anonymous,  11/04/2011, 13:43  

اللى كاتب المقال ده شخص لا يفهم و مدفوع به لقول هذا الكلام
مبدئيا أنا أول مرة أقرأله و أول مرة أقرأ مقال بمحتوى مشابه

فى بادئ الأمر خلينى أقول حاجة , من أحد دعامات ثقافات الشعوب العربية اللى يتربى عليها أبنائها هى كراهية إسرائيل دولة و شعبا حتى من غير دليل أو إثبات أو دراسه أو تحقيق .... فتصل بنا إلى حد الإيمان بكراهية إسرائيل

طبعا هذا يعتبره الإسرائيليون و الموالين لهم من الدول الغربية العنصرية بما تحمله الكلمة من معنى , لكنهم لا يعلمون أن لدينا قرءاننا حفظه الله حتى يوم القيامة يفضح لنا هؤلاء القوم الذين لا عهد لهم و حكم الله عليهم بالتشرد فى الأرض أبد الدهر

الشخص صاحب المقال بنى محتوى مقالته على نقطة واحدة ... نقطة واحدة فقط و هى كيف أن الدولة الإسرائيلية ناجحة فى كافة المجالات السياسية و الإقتصادية و العلمية ..إلخ مقارنة بالفرق الشاسع بينها و بين الدولة المصرية

لكن ماذا عن أنهم حققوا كل هذه الإنجازات على أرض غير ارضهم سلبوها دون حق ؟ و كيف أنهم قتلوا من البشر ما يكفى قتل واحد منهم أن يهدم كل إنجازاتهم , هذا الشخص لماذا لم يتكلم عن بنو إسرائيل منذ العهد القديم و كيف كانوا و ماذا حدث لهم ؟ و يقول لك أنهم يساعدون دول مسلمة حدث لها كذا و كذا , هذه مجرد سياسة و لها عائد

تذكرنى هذه العبارة عندما كان يفتخر اليهود بأنهم القوم الذين جاءهم العدد الأكبر من الأنبياء و هم لا يعلمون أن هذا يدينهم لأن ما كان يأتيهم نبى حتى ضاق ذرعا بهم و من أفعالهم

من الواضح طبعا أن هذا الشخص هو أحد الأغبياء من بعض النصارى (طبعا قله من النصارى هم من يفكروا هذا التفكير أليس كذلك...؟) الذين يعتقدون أنهم لو تمسحوا فى إسرائيل سوف يضمنون حقوقهم الزاعم هضمها فى مصر و أن الولايات المتحدة و المجتمع الدولى سيكونون الضامن لها

أنا مسلم مصرى عربى و فخور بإيمانى بالله و الإسلام و كراهية الإسرائيليين

و أنا متأكد أن كل المسلمين و المسيحيين العرب بريئون منك و من مقالاتك

Anonymous,  11/04/2011, 13:48  

و إن كان يعتقد أحد أن الرئيس الراحل محمد أنور السادات عقد مع إسرائيل سلاما بمعنى أننا نحبهم و نعترف بهم فهو خاطئ , إنه كان سلام بمعنى وضع مجموعة من الشروط و القوانين التى تضمن عدم الدخول فى حرب إلا بخرقها بصورة معينه , أما عن إلتفاف و حب المواطنون الإسرائيليون لشخصية أنور السادات عقب و أثناء خطابه ....... و من يستطيع ألا يفعل فهو كان ثعلبا مراوغا قائدا عظيما يجبر العدو على إحترامه قبل الصديق

فسلامى إلى أعدائى الإسرائيليون .... و طبعا تعرفون أى سلام أقصد

Anonymous,  11/04/2011, 18:02  

وإسرائيل هيا الدولة الوحيدة في الشرق الأوسط اللي بنت بتناكه
الجيش دلوقتي زمانه بيظبطك خليهم يحطوا العصايه في طيزك عشان تتعلم يا عرص.

Anonymous,  11/04/2011, 20:29  

انت يا مايكل انسان باع وطنه واهله عشان اسرائيل
انت انسان قذر وخائن وتستاهل الاعدام خلي اسرائيل تنفعك

Anonymous,  11/04/2011, 20:42  

ايه رايك يا عم مايكل لو اسرائيل عاجباك اوي كدة ما تقدم علي فيزا و تروح تقعد هناك احسنلك من مصر

Anonymous,  11/04/2011, 21:59  

انا اعلم انك تعلم انى اعلم انك تعلم ما تفعلة جيدا
انك تعرف جيدا ما تبيع وتعرف جيدا الثمن الذى ستتقاضاه نظير مابعته فاهنىء بحصاد ما زرعت وثمرة ما غرست وثمن ما بعته فى الدنيا جيدا جيدا جدا
وسيأتى يوم يقال لك فيه
هذا ما كنزتم لانفسكم فذوقوا ما كنتم تكنزون
************************************************
ولتعلم اننى ما كبدت نفسى عناء الرد لاوضح لك شياء ولا لارد على كلمات لو مزجت بماء البحر لمزجته ولكن حتى يكون لى حجة امام اخواننا فى فلسطين وامام الله ربى وربك ورب ربك ان كان لك من دون الله رب
عذرا اخواننا فى الله فانما هذا يمثل نفسة لو كان له نفس
اخوكم من مصر

Anonymous,  11/04/2011, 22:40  

انت أصلك خول ابن وسخه يا متناك وناسي فيه فرق بين واحد مغتصب وقاتل وسارق ورئيس عصابه هجانه وبين واحد صاحب أرض وصاحب حق وبعزة المنتصر وكبرياؤه رايح يقولهم إحنا مستعدين للسلام وكمان علي استعداد لأستمرار الحرب ده الفرق يا خول مش تقولي لو مسئول إسرائيلي زار مصر كنا ح نقابله كدة.. اسفخس عليك وعلي اللي جابوك

Anonymous,  11/04/2011, 22:46  

ماشاء الله ما أبدعك و ما أروعك إيه الجمال ده ده احنا مش عارفين من غيرك كنا هنعمل ايه ده احنا والله ممكن نبدلك مع اسرائيل بكيلو لحمة

Anonymous,  11/04/2011, 23:13  

ربنا ياخد امثالك

Anonymous,  11/04/2011, 23:48  

الامل الوحيد لك بالخروج من السجن كان ممكن ان يكون في عهد مبارك باتصال هاتفي صغير من اسرائيل اما اليوم فوضعك حرج ولكن انصحك عند الخروج ان تقراء بروتوكولات بني صهيون وعندها ستعرف الكثير المثير مما تاه عن فكرك وشتت شملك واعمى بصيرتك

Che 11/04/2011, 23:59  

3ameel !! btrodo 3leah leah ?!!! yel3an sharafak

Anonymous,  12/04/2011, 00:06  

نزل راسك تحت انت اكيد مش مصرى

Anonymous,  12/04/2011, 00:12  

صدقنى انا لو من القوات المسلحه لازم اعدمك على خازوق
انت مش تستاهل 3 سنوات انت تستاهل 3 خوازيق
وعلى فكره انا أرفان منك جدا وياريت تخفى عنا وتسيب البلد دى
انا مسلم بس بحترم البابا بحترم كل رموز الدين انت علا ولا مسيحى ولا مسلم وبلا مصرى انت خقير

Anonymous,  12/04/2011, 00:23  

لما يدخل حرامي بيتك ويدخل اوضتك ويحتلها ويطردك منها
وبعدين تييجي تكلمنا عن ديموقراطيته وثقافته الواسعه والحربة الي بيؤمن بيها وازاي فرح بيك لما جيت تتصالح معاه
يبقى انت محتاج تتعالج

Anonymous,  12/04/2011, 00:43  

خول ابن شرموطه وابن لبوه بقا انتا عربي ولا مصري انتا متناك يلا يابن المتناكه وان شاء الله يومك انتا واسرائيل جاي ياخول

Hayat 12/04/2011, 00:47  

Thanks Paul. 'They are one of the major reasons why there are no other democracies in the region.'

Anonymous,  12/04/2011, 00:52  

سؤال واحد بس
ايه معنى علم اسرائيل؟؟؟؟
تانى سؤال
هى اسرائيل لما ادتنا سيناء كانت بتاعتها ولا بتاعتنا احنا؟؟؟؟
بلا اتنازلت عليها بدون اى مقابل
روح فى ستين داهيه
الله يقرفك
مصرى ابن مصرى

Anonymous,  12/04/2011, 01:25  

حمرا

Anonymous,  12/04/2011, 02:06  

على العموم واضح جدا من اسلوبك انك مجند ومضحوك عليك من دولة بائدة عن قريب ان شاء الله لكن اللى أنت مش مدركه تماما ان مصيرك الأبدى اتحسم خلاص...و للأسف مش هاتقدر تتحمل نفحة من نفحات الهلاك المقدر ليك

Anonymous,  12/04/2011, 02:10  

يا ابنى روح اقرى كويس انت انسان مغيب مضحوك عليك " مع افتراض انك مش عميل لا سمح الله " العبط و التخريف اللى بتقوله ده ديمقراطيه ايه لبلد قائمه على العنصريه فى بيان اقامتها ديمقراطيه ايه فى مبدأ الاغيار اللى بيتعاملوا بيه " تلاقيك مش عارفه عشان كده باقولك روح اقرى اكتر " ديمقراطيه ايه وهما طاحنين غزه قتل و قصف اسرائيل دول اندل و اغبى واكثر شعوب الارض توحشا عموما خليهم ينفعوك وعن نفسى اتمنى تاخد مؤبد انت و كل المؤيدين لرمز ديمقراطيه العالم و سلمى لى على اليمقراطيه فى السجن

Anonymous,  12/04/2011, 02:52  

you love israel & its your right. but what i mentioned on your word that u made comparing between israel & the Arabian countries.which not acceptable at all. do you know why??
i will till u:
1- Israel always killing plastenian people & if they can kill all Arab they will.according to their believes Israel start from nile to forat.
we dont have problems with Israel people we are facing issues Israel political.tell me how u will accept person who doesnt matter about the other??.
2-you mentioned on second part on your wall that Israel is the best country on work & production.simply America supported & pro Israel on all fields start from education,business,killing,QIZ,crime&Nuclear reactor.....etc.So you are completely wrong to say best universities & Human rights.
Simply Israel will not able to do all this with out USA all people all over the world know that.
3-How come on Israel there is no Racism.tell me what about Arab 48,Demolition of houses for Palestinian,....??????????

Sry man all reasons you said doesn't make any sense to pro Israel.

What i believe if Israel has the opportunity to occupies the Arab world & kill us will go ahead with out Doubt or retracting.

Anonymous,  12/04/2011, 03:49  

انا فتحت المدونة مخصوص اقراها بعد م القوات المسلحة قبضت عليك وفى دعوة امريكية بتطالب باطلاق سراحك
بس بصراحة
القوات المسلحة غلطت انها حاكمتك انت ماتستاهلش كده
انت تستاهل اعدام يا مغيب يا ابن المتناكة
ايه الكلام اللى انت بتقوله ده
انت اهبل ياض متعرفش اليهود عملوا فى اهلك ايه فى 67 و 73 انت غبى وتستاهل ان القوات المسلحة تنيكك

elbeltagye 12/04/2011, 04:12  

الشكل اللى انت شفته ده مش عشان خاطر هما احسن ناس زي مانت بتقول
الكلام ده كله مكانش هيحصل الا لما السادات والجيش المصري نفخوهم في اكتوبر فرضخو للامر الواقع
على رأي السادات ما اخذ بالقوه لا يسترد الا بالقوه
بطل استهبال بقى وفوق بتقول على الدوله اللى سلبت حق الفلسطينيين في ارضهم وجميع حقوق الانسان اتهدمت على ايديهم انهم دوله ديموقراطيه انت عارف انت بتعمل ايه بكلامك ده انت بتعمل غسيل نوايا للصهاينه زي ما الفاسدين بيعملو غسيل اموال واحيانا غسيل مخ للناس بطلو استهبال وعماله للصهاينه والامريكان

Anonymous,  12/04/2011, 04:52  

أقطع دراعى إن ماكان الواد دة خول وإبن متناكة وشاذ جنسيا " سلبى " طبعا ....إنت لازم يتعمل معاك زى ماإتعمل مع عماد الكبير وبعدين شوية الشواذ ولاد الوسخة بتوع حقوق الإنسان والجمعيات العميلة لأمريكا يبطلوا يدافعوا عن كل الخولات دول ...هو بقى شرط إن يكون المناضل شاذ جنسيا ...طب ما وائل غنيم تم إعتقالة فى أول أيام الثورة ومافيش ولا جمعية وسخة من دول طلعت وطالبت بالإفراج عنة ..كدة يبقى الناس دى عملاء وشغالين بأجندة خارجية

Anonymous,  12/04/2011, 05:13  

ولا كفايا عليك كدة
ودين امك لو شوفتك في الشارع لانيكك انت واسرائيل بتاعتك ديه
واي اسرائيلي يفكر انه يحط رجله في البلد ديه هتكون نهايته ومش نهايته لوحده نهايته هو وبلده كلها وهاتتمسح من على الخريطة وكل الامجاد اللي عمال تذكر فيها ديه هتروح في الهوا
خليك في حالك وماتدخلش في اللي مالكش فيه
انت بتحب اسرائيل اجري غور اخرج من البلد وماتفكرش ترجع تاني

Mohamed 12/04/2011, 05:37  
This comment has been removed by the author.
Anonymous,  12/04/2011, 06:00  

Article is well written and complete. All insults in the comments are people that did not understand what you want to say and still stuck in 1st gear. This is going to be an uphill battle for you to convince that values must have a fundamental change before we can advance anywhere. You are the true patriot. Good luck. Another Egyptian that agrees with you.

Anonymous,  12/04/2011, 07:17  

يابن المتناكة يامعرص ملعوب في اساسك واساس امك ماكتبتش ليه ان انت بتتناك

Anonymous,  12/04/2011, 07:56  

roo7 ya kos omak 3eesh ma3ahom wa khalihom yenkook

Anonymous,  12/04/2011, 08:35  

مقال رائع جدا جدا جدا
المفروض توزيعه بين الشباب ليعمل عقل الشباب زيفيق من الألة الإعلامية الأيدلوجية الكارهةة للغير

رائع يا نبيل إستمر للأمام

والسجن للرجالة، وحتعرف إن ده شئ حتفتخر بيه قدام عندما تقول أنا أعتقلت في ظل النظام البائد وحكم على بالسجن لأني كنت مع السلام
تحياتي وسأنشر رابط مقالك بقدر إستطاعني

Anonymous,  12/04/2011, 08:42  

انا مش هتعصب او اسب او اشتم اسرائيل فيها متعصبون ضد العرب وضد الاسلام اخب اقولك انا بق من المتعصبين ضد الصهيونية والجنس اليهودي الا بعض الناس الي غصبن عني احترمهم زي جركة ناتوريكارتا المحترة واعذرني اذا اخظءت في اسمها تقولي بق ديمقراطية سلام حقوق انسان انا مبفهمش حاجة من دي انا لية معلهم ثار بايت من 48 واحسن ليهم يخليهم صحيين للزي عشان في من عينتي كتير ومبينا وبينهم الزمن

Anonymous,  12/04/2011, 09:34  

i think you have problem with your info may be you did not read the history very well or you know but your problem with the Muslim people so you try to love their enemy no mater what.
try to open mind pleas

Anonymous,  12/04/2011, 10:05  

هيه ديه الحريه...والله 3 سنين قليله عليك.......خاين

Anonymous,  12/04/2011, 11:22  

ترحيب ايه اللي انت بدور عليه انا مرضيتش اكمل قرايه لانو الموضوع من اول تافه زييك
انت عبيط امال مين اللي كان واخد ارض المصريين ومين اللي كان بيقتل فينا ولسه بيقتل انت عبيط
انت علشان شوية ترحيب وفيديو معفن زييك عملتو ردو عليك بقيت خلاص هتموت في حبهم
انت انتقدت البابا ودلوقتي بتموت في اسرائيل خلاص خليك يهودي اسرائيلي
وابعد عننا علشان افكارك مابتقولش انك مصري

mina,  12/04/2011, 12:04  

يا مايكل انشاء اللة تطلع بالسلامة... لاكن متنساش ان اسرائيل مهما كانت عدوتنا الاولى واكيد لو دورت هتلاقى ان فى ناس كتير فى عيلتك كانت عساكر وماتت فى حرب 73 على يد جنود اسرائيل ومتنساش ان الاسرى المصريين فى 73 جنود اسرائيل كانو بيسلو وقتهم ويهزرو بقتلهم وتعزيبهم ... ربنا معاك وانشاء اللة الحكم يتخفف

Anonymous,  12/04/2011, 12:25  

انا مش هقول اكتر من اللى الناس قالوه يا حمار
مشكلتك انك مش قادر تفهم ان الناس عارفه كويس يعنى ايه اسرائيل ويعنى ايه يهودى ويعنى ايه مذابح اليهود لاخواننا الفلسطنين
للعلم انت حمااااااااااااااااااار اخر حاجه

Anonymous,  12/04/2011, 12:30  

كفاية عليك التعليقات اللي فاتت
بس انا عايز اعرف انت جمعت المعلومات دي كلها ازاي و في كام يوم و لا حد اداك الكلام الحلو دة و الك انشرة طيب اداك كام
ربنا يهديك

Anonymous,  12/04/2011, 12:40  

سؤالك يدل على غباء مستنير .. اكيد واسطتك جامدة جداً عشان تتقبل بالكلية الحربية وانت بالغباء ده .. جزرة وقطمها جحش

Anonymous,  12/04/2011, 12:50  

سيرتك المتنيلة بتقول انك خريج بيطرى مش حربية اتارى التعليم فى قمة الانحدار فى مصر

عصام الشريف 12/04/2011, 13:11  

ما كل هذه الاكاذيب ياجاهل مصر اول دوله فى المنطقه عرفت المجالس النيابيه عام 1866وانت تقول عن اسرائيل انها تقف بجانب كل مظلوم وتتناسى الشعب الفلسطينى الذى يدغع كل يوم من دمه ثمن بقاء اسرائيل مقالك ينم عن تحيز ومليئ بالاباطيل

no_comment_plz 12/04/2011, 13:34  

المصريين بيستعروا منك يا بتاع اسرائيل

و في الاخر بتتكلم عن الجيش المصري و تتريق كمان

ربنا ياخدك يا اخي

Anonymous,  12/04/2011, 13:43  

انت بكل بساطة قرات القشور والاعلام المزيف عنهم ومنهم انت لم تسكن فلسطين لتري القمع بام عينيك . انت لم تعش فيها لتتذوق المر اليومي على الحواجز الاسراءيلية بين القرية والقرية . انت لم تدخل وتخرج من الجسور والمعابر لتعرف ما معني السفر الحقيقى . انت عشت برفاهية وتجلس امام الكمبيوتر وتتصفح الاوراق وتكتب وتحلل وتستنتج على هواك . طالع ايضا على النت ماذا يعلمون ابنائهم . انت لم يستشهد لك اخ ولم تقطع يد ابوك اورجل عمك انت لم تشاهد اخت تموت برصاص اليهود ودلم تري دارك تهدم بجرافة اليهود انت قرات القشور مساعدة اهل دارفور ماهي الا للضحك على امثالك من السذج . رغم فقر مصر زمن عبد الناصر كانت المساعدات المصرية تصل لكل افريقيا .اقول لك هذا الحقد على الاسلام والحب لليهود لن ينفعك وياريت تروح تعيش عندهم عشان تشوف الاحترام والحب
العنصرية بين اليهود انفسهم تعد اعلى نسبة تفرقة فى العالم لكن مخفية . وعيش وشوف شو هي اسرائل
الحبس الك مش كفاية انت لازمك الشنق

Anonymous,  12/04/2011, 13:49  

انت تستاهل اعدام يا مغيب يا ابن المتناكة
ايه الكلام اللى انت بتقوله ده
انت اهبل ياض متعرفش اليهود عملوا فى اهلك ايه فى 67 و 73 انت غبى وتستاهل ان القوات المسلحة تنيكك

Anonymous,  12/04/2011, 13:51  

اهو انت تستاهل الحبس عشان الكلام ده
ربنا يهديك و تعقل


Business Services

Anonymous,  12/04/2011, 13:55  

عبر عن رأيك بحرية من خلال خاصية التعليقات . تعليقك يشجعنى على الأستمرار

Impressive...you even cheer make people wana insult you more by your boldness...
you are even nothing to be insulted...you are an ignorant blinded guy

mohamed_salem 12/04/2011, 14:03  

الصراحة انا ما قدرتش اكمل المقال لانه حق اريد به باطل ازاى احترم اسرائيل و هى اكبر دولة عنصرية فى العالم فهى تفرق بين الاسرائليون انفسهم يعنى اكبر عنصر فى الديمقراطية ( المواطنة ) مش موجود يعنى الاسرائيلين الامريكان و الاوربيون الغربيون هم مواطنى الدرجة الاولى و هم من يتولون المناصب العليافى البلاد و بعدين ياتى السرائيليون من اصل اوربا الشرقية و روسيا هم من الدرجة الثانية و بعدين السرائيليون الافارقة و العرب هم الدرجة الثالثة دا كلة بغض النظر عن المجازر و الفظائع التى ارتكبتها اسرائيل و حكاموها الديمقراطيون فى حق الشعب الفلسطينى .
اسمحلى انت اعور و تمتلك من الغباء ما لا تحسد عليه

مصرى,  12/04/2011, 14:09  

انا مصرى والكلام دة لكل صهيونى بيعلق على الكلام دة انتوا يايهود اعدئنا كمصريين ليوم الدين واعدئنا كمسلمين ايضا انتوا اسمكم دولة ابلطجية بتسرقوا اراضى الفلسطنين وبتضربوا شعب اعزل بجميع انوا الاسلحة الحيثة والفوسفورية دى حريتكم واللة مافى ارهاب غيركم ياصهاينة

Anonymous,  12/04/2011, 15:41  

كل الشتائم دى عشان عبر عن رائة. فعل شعب جاهل و قليل الادب و الذكاء لا يستحق الديموقراطية.مايكل أثبت وجهة نظره.

Anonymous,  12/04/2011, 16:01  

fuck you
there is no country on the earth named israel
u r a big asshole
u son of a bitch

Anonymous,  12/04/2011, 16:19  

you don't have any idea about ISREAL just check their bloody and brutal history

ISREAL IS NONE

loverfor_ever2008 12/04/2011, 16:34  

بس انا هقولك حاجة واحدة بس
كس أمــــــــــــــــك
لأنها جابت واحد ابن متناكه زيك

Anonymous,  12/04/2011, 16:51  

واضح انك تنطلق فى رايك هذا من خلفية توراتية اذن فلا مشكلة لدينا فى ذلك فكل شىء طبيعى وانت فى ذلك لا تختلف عن اى امريكى او اوروبى يبنى راية ليتفق مع انتماءه الثقافى الذى يسهم فى تكوينه بلا شك العقائد الدينية . ويخلع عنك الانتماء القومى او الثقافىللبلد والمنطقة التى نشات فيها وهو يهدم من الاساس اعجابك اللامتناهى بالديموقراطية الاسرائيلية اذ ان رايك هذا يصبح رايا مجروحا بل ومتحيز ومتعصب لانه قام على خلفية ثقافية معادية سياسيا على الاقل لثقافة المنطقة التى تنتمى اليها وهو ما يتضح في حالة النكوص التاريخي التى تعاني منهافعدت بنفسك اكثر من الفى سنة الى الوراء فقط لتختار لقبا لك وهو ابن رع لتتاكد تماما انك برىء من هذة الثقافة التى تشمئز منها وتعتبر ها ثقافة طارئه .ان دولة اسرائيل قائمة على فكرة عنصرية اساساوالحقيقة ايضا انها راس حربة استعمارية للغرب موحهة للشرق عموما والمنطقة العربية خصوصا وهو نموذج للاستعمار الاستيطانى الاحلالى يعمد الان الى تكريس يهودية الدولة الصهيونية وهو ينسف بالتالى اى اعجاب لسيادتك بلببرالية هذ الكيان المسخ.

ريح السموم,  12/04/2011, 17:01  

الى الاخ مايكل نبيل
المذى يقضى حاليا عقوبة بالسجن لمدة ثلاث سنوات لتهجمه على الجيش
تحية طيبة وبعد
لقد دخلت مدونتك لمحاولة معرفة من هو مايكل نبيل الذى سجنه الجيش وحاولت ان اقف على شاطىء افكارك وارائك
لك كل الحق فى ان تبدى ارائك ولو خالفت من نؤمن به
ودعنى امازحك بقولى انا لا اعرف هل مدونتك فخ مخابراتى مصرى ام اسرائيلى
لقد تعجبت من شخص يمجد فى اسرائيل ولو اعطى منبرا هاما لكان من اقوى سفرائها واحمد الله على كونك لست ممن يمكن ان يمثلوا اسرائيل
معلوماتك ولتى اوردتها فى مقالتك تلك عن اسرائيل صحيحة فى جزء واحد وهو ان اسرائيل طبقا للقانون الدولى هى دولة فهى يتوافر لها مقومات الدولة من شعب وارض وسيادة بالمخالفة مع فلسطين اصحاب الارض فهم ليسوا دولة وذلك لنقص عنصر السيادة وانا ارى ان كل ما اوردته من معلومات مصدره واحد فقط وهو اسرائيل نفسها فالعالم ونحن غير غافلين عن حقيقة اسرائيل ومدى الفساد السياسى والادارى وكافة انواع الفساد الذى يعيش فى تلك الدولة فالشعب هناك طوائف وطبقات واسرائيل قيمامها اساسا على المعنوات التى ترسل من الخارج لاستمرار تلك الدولة فى المنطقة لارهاق المنطقة قدر المستطاع ثم اسرائيل تقوم اساسا على الجنسية الدينية فهى الدولة الوحيدة التى تهب الجنسية بناء على الديانة فكل يهودى هو اسرائيل ولو لم يهاجر لاسرائيل اسرائيل فى خمسون عاما ارتكبت مذابح لا قبل لاحد بها ثم لو كانت على حق ما لعنهم الله فى كتاب المسلمين واعتقد ايضا فى كتابكم واعتقد انهم هم من حاولوا بيع عيسى عليه السلام للرومان لولا ان انجاه الله تعالى من الصلب وان اختلفت معى فانا اعلم جيدا ما تقولون عن هذا الامر فهذا ليس مجاله فلتعلم انك تحاول تجميع افعى دميمة لعنها الله من قبل ان يخلق الارض وما عليها فهم قتلة الانبياء وهذا يكفى لبقضى على اى مصداقية لهم ان كان لهم مصداقيتهم
اسرائيل دولة موية عنصرية بكل ماتحمله الكلمات من معانى وجدت بولادة قيصيرية عنيفة ومازلت اثار اجراحة موجودة ومازالت تنزف دما حتى قيام الساعة
فلتعلم انك تنعق على ما هو ازيف من السراب
وهذا راى ومدعم بالاسانيد التى لا جاحد لها الا اعمى او متكبر فى خطأ وما ديمقراطيتهم الا وهما ثم انت تريد ان تنقض دين الاغلبية بحرية فهذا ليس من حقك انت تعيش وسط اغلبية فانت ملزم بالسير طبقا لشرائع تلك الغلبية وهذا ليس قولى ولكن هو النظام فى كل مكان وكل عصر وفى اسرائيل نفسها
انت تخيرت فأخطات وعليك نتائج اختيارك بحرمانك من احترام ابنا شعبك لك فلو كان لك ابنا اتسفره الى هناك ليعمل لديهم ولا اعتقد
اسرائيل دولة نهايتها معروفة الفناء ولو بعد مليون حين

mahmoud 12/04/2011, 17:45  

أنا مش هقولك غير إن خالي وعمِّي استشهدوا في حرب 67 و73 , وايا كان الهبل اللي إنت بتقوله ده , هيفضلوا اعدائي وتاري معاهم , وهاخده إن شاء الله لو فضلت مستني عمري كله

Anonymous,  12/04/2011, 18:09  

سوف اعلق على تصوراتك وافكارك في مدونتك عموما
بالنسبة لموضوع الحادك في سيرتك الذاتية على مدونتك ده شأنك مع الله فالله عز وجل كفل بنفسه حرية العقيدة فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر
ولم يجبر احد علي الايمان به في الدنيا وحسابك معه في الآخرة
اما عشقك وتأييدك للسياسات الاسرائيلية برغم ان اسرائيل دولة قامت على القتل والتنكيل والاستيطان بفضل العصابات الصهيونية ومازالت تقتل اطفالا ونساءا وشيوخا من الفلسطينيين هل قرأت عن مذبحة دير ياسين ومذبحة قانا وصبرا وشاتيلا ومجازر غزة الخ الخ ام انك تقرأ فقط ما تبثه وسائل الاعلام الصهيونية من تضليل وكذب
فتأييدك لها واعلانك ذلك يعني انك خائن لأمتك وعميل لاسرائيل وتخيل لو واحد اسرائيلي قال انا احب العرب وخصوصا حماس وحزب الله ومؤيد لسياسة حماس وحزب الله في مقاومة اسرائيل ماذا سوف تفعل له الحكومة الصهيونية والشعب الصهيوني
اكيد هايخود بالجزمة على دماغة ودماغة الي ؟؟؟
وبعدين يعني ايه انك نسوي يعني لا مؤاخذة شاذ
عشان كدة في دفاعك عن اسيادك الصهاينة في مقالك عن سر تأييدك لاسرائيل بتقول انها الدولة الوحيدة في المنطقة التي تعترف بحقوق المثليين يعني (الشواذ
يا خو اقصد يا شاذ
على فكرة
انا مش كاتب الكلام لحقير زيك انا كتبه لاي واحد داخل يقرا كلامك القبيح

عادل ص المصري

ah 12/04/2011, 19:46  

ههه يعني لما يجي واحد يكسر باب بيتي ويحتل البيت وبعدها على طول خلال 15 دقيقة يرتب وينضف البيت ويفضل برضه قاعد فيه ... نؤيده
معليش كل كلامك فاضي ومافهوش أي نوع من المنطقية ما دام إسرائيل مبنية أساسا على أرض مش أرضها

Anonymous,  12/04/2011, 20:52  

بصراحه انا كان نفسي بعد ما قريت المقال ان اقول الي في نفسي بس بعد ما قريت التعليقات لقيت الرجاله بصراحه مظبطاك تمام وبقيت بقرأ التعليقات ومشفق عليك ... نفسي اسال سؤال يا ميكي هو انت خايف تتجند لسبب ما ولا علشان بتحب اسرائيل طيب ... ياريت تجاوب ... اه انا نسيت صح انك خدت تلت سنيين سجن بس انا شايف بصراحه انك لو خدتهم تجنيد كان هيبقى افضل يمكن تعرف قيمة البلد الي ربتك وعلمتك الكلام وخلتك تعرف تفتح نت وتقول كلام في مدونات ياريت يا ميكي يا حبيبي تحمد ربنا انك ليك جنسيه لانك يا حونيين يا حبيبي ... قصدي يا ميكي لو رحت اسرائيل انت وابوك وامك وعيشتوا هناك وانتوا اساسا مش اسرائيليين يا عيني هتتعاملوا معاملة الخدم يمكن الخدم هيبقوا احسن منكم امد ربنا واول ما تطلع من السجن بوس رجل اول جزمه تقابلك حتى لو كانت جزمه بولس ....على فكره العيب مش عليكي العيب على الي ربا والي علم في الكنيسه لانه لو علم وربا قيم ووطنيه كنا النهارده محتجناش اننا نكتب كل الكلام الكتير ده الا اذا انك متربي في ملجا هو صحيح انت من انهي ملجا ... ولا يمكن ملجا اسرائيل بتطلع عيال حلوين ومظأططين كده زي ميكي الحلو ده ... بس عايزك تتغطى كويس يا ميكي في السجن علشان في عيال وحشين هناك واوعى تنام على بطنك يا ميكي محدش يعرف السقف بينزل ايه من فوق انت فاهم طبعا وسلامي للمسيحيين الشرفاء الي يعرفوا معنى الوطنيه وحب الوطن


أبوزيد

Anonymous,  12/04/2011, 21:16  

اليهود هم ناقضى عهود لاعهد لهم ولا امان لهم انهم هكذا من أيام سيدنا موسى ثم سيدنا عيسى ثم سيد الأولين الآخرين وامام المرسلين وخاتم النبيين رسول الله صلى الله عليه وسلم وهذا الــ مايكل خسارة فيه ان يكون مصرى ويجب انتزاع الجنسية منه وليذهب الى اليهود قاتلهم الله والله ان خيبر الثانية قادمة باذن الله قريباً وستكون نهايتهم وهم يعرفون ذلك وهو يتمسكون بالأرض لحكمة الله اعلمها ويدبر لها ولقائنا على أبواب القدس ان شاء الله وحتى نهايتكم فانه لا سلام عليكم قاتلكم الله

Anonymous,  12/04/2011, 23:34  

يا وسخخخخخخخخخخخخخخخخخخ . ملعون ابوك على ابو اسرائييييييييل . الشعب يريد اعادة محاكمة الكلب ده ونطاااااالب باعدامه ونبعت جثته اسرائيل لانها مكان الانجاس امثاله ... اصل البلد نضفت ومش عايزين وساخة تانى بقى

Anonymous,  12/04/2011, 23:46  

مايكل اسمحلي احييك علي رايك الوسخ ده واشجع كلامك الزبالة اللي انت كاتبة وبحييك مرة تانية علي الصفحة الوسخة اللي انت فاتحها ديه انت واصحاب الراي الوسخ النجس اللي بيحيوك
وبجد انا اسف للموقف السئ اللي حصل من الجيش واحب اؤكد ان الجيش في ناس اغبياء علشان سايبين واحد زيك ماعندوش اي انتماء عايش لغاية دلوقتي علي وجه الارض
واحب اقولك ان انا وناس كتير من المصريين مختلفين في الديانه نحب نقولك احنا معاك ووراك وبندعمك علشان تكمل مسيرتك الوسخة ونخلص من الاشكال الضالة
شكرا

Anonymous,  13/04/2011, 09:29  

واضح جدا انك عميل اسرائيل وهذا ليس هجوما شخصيا بل تحليلا علميا ويستفاد من النقاط الأتية :
1-انك مؤيد لأسرائيل
2- انك تشكك في الأديان السماوية لأنها تكشف اليهود رغم انك لم تمس الديانة اليهويدة من قريب او بعيد.
3- انك تدعوا للفتنة بين الجيش والشعب
وعليه فمهما نبحت انت ومن معك من كلاب فلن تضر الله والوطن شيئا، اذهب غير مؤسفا عليك

Anonymous,  13/04/2011, 10:29  

what in the hellfire you talking about you mother fucker

Anonymous,  13/04/2011, 10:34  

Michael,

I don't know whether you have access to your website since you were jailed.

You obviously have watched one aspect of Israel and that is their respect for intellects and heads of states. However, I can tell you there is a lot of racism in Israel, even among the Jews. It is not a perfect nation. It reminds me of the old Greek city states where democracy was only practiced by the "Free" men of the state and forbidden for the women and the servants. That is not a free state. It is still a state of the privileged. In the USA, many people are starting to question the reason why the government supports Israel so strongly.

Try and find common grounds with people around you. Work with your fellow Egyptians to build the country. That should be your goal. Egypt is not perfect. What makes it great is its people.

Anonymous,  13/04/2011, 15:49  

its the first time in my life to see an egyptian defending israel the way you do. You say Israel is democracy and freedom and improvment. Thats what i understood from your article. I thought alot about commenting and the first dozen of comments that raced through my mind where just the worst curses and "shatayem" one can say to another person, but then i changed my mind because thats not a civilized way to answer although im sure that ALOT of poeple would just love to do that. You praised israel like no israeli ever did. I cant understand how you would do that. as an arab im sure u see what happens in palestine. rape, murder, plundering and unlawful occupation of palestine's lands plus the forced evacuation of the palestini citizens. I dont think you are fooled by the foreign media broadcasted in europe and U.S that supports israel and shows them as victims. You know the history of the conflict and you know how vicious and brutal that israeli government of yours treats the arabs and their people. And im sure you know that the corruption in the area and the poverty is all manipulated by the same "democratic" government that you defend. Im sure u came across "the protocols of the leaders of zion" since u'r so interested in israel and u must've read them and seen the brutality of their plans. im a very-well educated young man from egypt, i went to the best schools travelled all over europe and have friends from all over the world. im open-minded and from a wealthy family and class in the egyptian nation. I dont support you, i dont like what u say, im not convinced with even one single idea you try to promote. If they were really democratic the would've listened to the protests we here about every day from israelis demonstrating against the policy of the government, especially on the topic of occupting new pieces of land every day. homa kman demokrateya moshawaha. byed7ako 3al zayak 3ashan yata3atfo m3ahom. I love Egypt and i hate israel's government and policy and every israeli who supports the oppression of the palestinian nation. And after i read your article i wish i had the power to deny you of ur egyptian citizenship and send u over there to see how they really treat us and our poeple.

Anonymous,  13/04/2011, 16:16  

اقسم بالله لو الامر بإيدى كنت نولتك شرف الاعدام على
إيدى, انت مش بس تستاهل السجن انت تستاهل الحرق انت وحبايبكو اليهود

Anonymous,  13/04/2011, 18:46  

what about jews all around the world who are against zionism and against israel??!! if we - arabs - are naive or racists, what do you say about these people??!! if you really mean what you write, then think twice and try to figure out why they say so!!!

Anonymous,  13/04/2011, 22:06  

انته عايز فين ؟

aybek53 13/04/2011, 23:15  

ك . أ أحمر

Anonymous,  14/04/2011, 03:51  

I have nothing more to say. you are pro-israeli and all people are anti so, who will win. you really need to wash your brain which became a container of naive and superfacial israeli propaganda.
Try to read the articles and books of Dr / abd el wahab almesery or just google and watch his meeting on aljazeera channel speaking about your beloved country ISREAL .

Anonymous,  14/04/2011, 08:59  

يا جماعه انتو بتحاولو تقنعو واحد اسرائيل ي ان اسرائيل كخ كخ
لوووووول دا اصلا واحد مش عربي انتو شايفيين و انتو بتكتبو دلوقتي في البوكس دا اتجاه الكتابه عامل ازاي
بس عشان ابقى نهيت عن المنكر ولو بكلمه احب اقولك يا مايكل اللي انت بتعمله ده حرام و ان الاسلام يغفر ما قبله و ادعوك للاسلام اللي انت اكيد عارفه بس عشان متبقاش تقول لربك محدش قالي انا اهو بقولك و ربنا شاهد عليا دلوقتي و شاهد عليك و على اللي في قلبك لما تقرأ رسالتي
ربنا يقلل أمثالك

مدحت 14/04/2011, 12:38  

ان شاء الله اعدام يا ميكل الكلب

مدحت 14/04/2011, 12:43  

لابد من معاملة تلك الشخص المشين كماملة الجواسيس والخونه ولزالك اطالب باعدامه

Anonymous,  14/04/2011, 14:14  

اتفق معك واختلف فى نفس الوقت كل ما قلتة عن اسرائيل صحيح ولكن حلم من النيل الى الفرات هذا غير صحيح فهذليس حلم بالنسبة لهم بل هدف يسعون لتحقيقة وكل خطواتهم حتى الان ناجحة السبب ليس شطارتهم انما فشلنا نحن واتوقع استمرارهم فى تنفيذ هذا الهدف

Mandou 16/04/2011, 20:35  

@Paul: Well said!

Anonymous,  18/04/2011, 04:40  

رع بيقولك
سوف ينيكك السجناء نيكا مبرحا
ولن تستطيع الخلاص
فإذا حان الوقت
وكان لابد ان تتناك
فعليك ان تستمتع
مع تحيات
أبوك رع

Anonymous,  21/04/2011, 18:19  

Paul's comment is truly that of an anti-semite trying to sound like a reasonable person. there are 1.5MM palestinians with citizenship and legislative representation. No other arab country allows this. No country is perfect but all is possible with peaceful discussion. Will do all we can to free you Maikel!

Mohammad Talat,  22/04/2011, 07:16  

Maikel, I hope you get out of prison soon. Your imprisonment is unjust under any circumstances.

I disagree with you and believe that your vision of reality is distorted. I think that ذو النون المصري, and the three posts after him do a great job explaining rationally where you went wrong.

When you get out, please read this article I wrote in defense of you and opposition to your views. The link is: http://mondoweiss.net/2011/04/solidarity-with-the-enemy-a-passover-message-from-egypt-to-israel.html/comment-page-1#comment-311140

malek_malek258 23/04/2011, 10:03  

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (( سيأتى على الناس زمان سنوات خداعات يكذب فيها الصادق ويصدق فيها الكاذب ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الامين وفيها ينطق الرويبضه .. قيل وما الرويبضه يارسول الله .. قال الرجل التافه يتحدث فى امر العامه .....)) صدق يا حبيبى يا رسول الله
والله ... والله ... والله ... سيدنا محمد بن عبد الله المهدى قد اوشك على الظهور وسوف يبيدك انت واسرائل والاعور الذى تقولون عنه ربكم اما سيدنا عيسى عليه السلام برىء منكم الى يوم تبعثون

Anonymous,  25/04/2011, 22:24  

واحد عبطي صليبي زيك متوقع ايه منه غير انه يؤيد اخوته اليهود

Anonymous,  29/04/2011, 16:28  

اليهود قردة وخنازير أقتلوهم هم وجميع الكفرة
هذة هى الثقافة العربية.. أقصد الإسلامية

تيتو 02/05/2011, 23:09  

انت مؤيد لاسرائيل عشان انت واطي زيهم وانت اداة عشان تبعد الشباب وتزعزع فكرة الواجب الوطني وشرف الخدمة العسكرية
واحد عميل زيك وخاين منتظرين منه كلمة زي دي انك تكون مؤيد لليهود ولاد الكلب دول نسيت اسري مصر في 67 والمقابر الجماعية ولا نسيت الشهداء اللي وقعوا مننا طوال حروبنا معاهم
تفوووووووو

حسام حامد 06/05/2011, 01:20  

عيل كافر ابن عاهره باع دم 120 الف شهيد وارض اتسقت بدمنا ودم ملايين الاطفال في فلسطين
ده شاذ امه جايباه من ليله حمرا مع يهودي نجس زيه

حسام حامد 06/05/2011, 01:30  

اكيد دلوقتي صاحبنا بيتناك من هيئة ادارة السجن والمساجين وكافة القوي السياسية والاجرامية نيكا مبرحا
حتي يستنجد بنتنياهوا فلا يجيب
ليفني لاتجيب
ثم امه وابيه فباتيان ليتناكا بدلامنه
نيكا مبرحا وشنوده ينادي
ناكوني انا وولادي

ابن النيل,  06/06/2011, 14:23  

أولاً:شكراً لكل اللى شتموا ..أثبتم فعلاً وجهة نظر صاحب المقال

ثانياً : اللى يقرا التاريخ هيعرف إن عبد الناصر كان السبب الرئيسى فى نكسة 67 بعد قراره بمنع السفن الإسرائيلية من إستخدام مضيق تيران الدولى

وبعد ما زنجيف الأمة العربية عبد الناصر نقض العهود الدولية وطرد قوات الأمم المتحدة من المضيق
كان رد فعل طبيعى لإسرائيل إنها تعلن الحرب
لأن المضيق مسألة حياة أو موت بالنسبة لها

ثالثاً:بالنسبة لفلسطين ..فأنا معنديش المعرفة التاريحية الكافية عشان أقرر مين المحتل ومين صاحب الأرض ....ولكن
كلنا عارفين إن كان فيه يهود فى شبه الجزيرة العربية ..وكلنا عارفين إن النبى "ص" قبل موته أمر بطرد جميع أصحاب الأديان من موطنهم الأصلى

إذا كنا ننظر لإسرائيل على أنها دولة عنصرية..مع وجود آلاف المسلمين حاملى الجنسية الإسرائيلية

فكيف ننظر إلى من أمر وهو على فراش موته بطرد جميع من يؤمن بغير الإسلام من أرض أجداده!!

حين تعترف المملكة العربية السعودية بحق اليهود فى العودة لأراضيهم مع الإعتذار عما بدر منهم قديماً

فمن المؤكد سوف تعترف إسرائيل بحق عودة اللاجئين

عبدالله المرازيق 21/07/2011, 02:56  

مايكل اريد ان اقول لك انك لا تعلم شيئا و انت تنظر الى الجزء المليء من الكاس وانت لا تنظر الى الجزء الفارغ من الكأس على الرغم ان الجزء الفارغ هو الاكبر

Anonymous,  24/07/2011, 10:48  

no comment :(

Anonymous,  28/07/2011, 04:17  

من شوية دخلت كتبتلك تعليق انك جاهل ومتكبر وخاين، أيوة التلاتة، في صفحة سيرتك الذاتية

وبعد قرائتي للمقال ده بالذات، قررت إني مش هدخل أقرالك أي حاجة تاني عشان خسارة الوقت اللي بيضيع في القراءة !!

كلام فعلاً يؤكد جهلك التام بالموضوع والقضية والنظرة، أنت يا أخ مايكل مريض نفسياً والأحسن أنك تحاول تتعالج من اللي انت فيه

والعرب اللي ردو عليك وحكولك عن تجاربهم مع "الديموقراطية العظمى في الشرق الأوسط" تأكد إنك فعلاً لا تعرف شيئاً أنت موهوم!!

وطبعاً الكبرياء هيخليك تقول إن كلامي ده كلام واحد متخلف متعصب وهتطلع مليون تبرير وعذر لنفسك

والخيانة إنك مش ممكن تحس أبداً بدم ساح على الارض فدا الوطن وفدا القضية، أنت مجرد وجاهل ومتكبر وخاين

سلام يا أبو فكر

انيكك انا,  28/07/2011, 16:09  

انا مصري وافتخر ان ابويا حرق بالحيا خنزير اسرائيلي من اللي كانو محتلين ارضنا في حرب 73
وان شاء الله هنحرق ال 6 مليون خنزير اللي محتلين ارضنا
بنكرهم
وهنيكم
وهنحرقكم
اما بالنسبة لمايكل نبيل سند ابن عرص اللي محصلش جزمة الخنازير ارجو ان ضباط الجيش يفهموك يعني ايه جندي مصري عشان لما ترجع للخنازير بتوعك تحكيلهم يمكن ياخدوها من قاصرها ويمشو
والله يرحمك يا هتلر يا نايكهم يا حارقهم

محمود جمعه,  29/07/2011, 03:33  

انت باين عليك عيل صغير ومتعرفش حاجة عن إسرائيل ومعجب بيها ومتعرفش عملت ايه فى المصريين ومش حاقول عملت ايه فى الفلسطينيين عندما قامت البحرية المصرية فى اكتوبر 67 بإغراق المدمرة إيلات ردت إسرائيل بضرب شركة السويس للبترول وظلت النيران مشتعلة فى المصانع لمدة 7 ايام متصلة وعندما تقوم قواتنا المسلحة الباسلة بضربهم فى سيناء كانت ترد إسرائيل بضرب منازل المدنيين فى السويس والإسماعيلية وبور سعيد وعندما اشتدت حرب الإستنزاف قاموا بضرب المدنيين فى مصنع ابو زعبل وقت خروج الوردية علشان الخسائر تكون كبيرة وضربت اهداف مدنية فى نجع حمادى ثم قامت بضرب مدرسة بحر البقر الإبتدائية أطفال فى عمر الزهور ماتوا نتيجة غدر اليهود وعندما إستطاعت قواتنا المسلحة الباسلة من بناء حائط الصواريخ وتم إسقاط طائرات الفانتوم والأسكاى هوك جرت إسرائيل على ربيبتها امريكا علشان تنقذها من حرب الإستنزاف امريكا اللى كانت بتدعم إسرائيل من رغيف الخبز حتى الطائرة الفانتوم والسادات اللى انت بتحبه حصلت له صدمة من إنتفاضة 18 و 19 يناير 77 ولولا وقوف الجيش ونزوله الشارع لكان انتهى وعلشان يرضى الأمريكان وبكون رجلهم فى المنطقة سعى للسلام مع اليهود وطلعوا عين اهله لحد ماوقعوا إتفاقية كامب ديفيد إتفاقية العار والعمالة ولما إسرائيل متقدمة قوى كده بتأخد معونات ليه من امريكا حتى يومنا هذا ؟ عرفت ليه المصريين بيكرهوا إسرائيل ؟ ده غير قتل الأسرى وتعذيبهم هى دى الديموقراطية اللى عجباك جاتك نيلة انت والسادات واللى زيكم ياكلاب

Anonymous,  27/08/2011, 13:57  

كل التعليقات هاجمت الكاتب بغباء دون ان تقرأ جيدآ ياجماعة اسرائيل بلد بنت ستين كلب ومحتلة حتة من أرضنا وقتلت وشردت عائلتنا وولادنا الراجل بيتكلم من منظور تاني خالص وهوا ليه اسرائيل متفوقة علينا لأنهم ببساطة شعب بينفذ ما يؤمن به وديمواقرطيين كدولة لأقصي دولة وعندهم حرية عشان كده فاشخين اللي جابوا أبونا لكن احنا بقي كدول عربية بنعمل ايه بنطبق ما نؤمن به ابدآ !! عندنا ديموقراطية أبدآ !! دول متقدمة لا سمح الله ابدآ !!! وبعد كل ده والشرح اللي شرحه الراجل نزلته فيه شتيمة زي الحماير وانا علي ثقة ان نصكم مقرأش الكلام ده

يا استاذ مايكل نبيل انا بحييك علي المقالة دي وصدقني ما ذكرته في المقال مر بخاطري كثيرآ خاصة عندما رأيت الأنتخابات الأسرائيلية للبرلمان هناك وتذكرت المساخر الموجودة في بلادنا وقتها علمت انه لكي نتفوق علي اسرائيل ونهزمهم ليس بالشتائم والكلام وانما يجب ان نكون علي الأقل مثلهم !!

Anonymous,  28/08/2011, 00:50  

الله يشفيك يا صاحب المقال أنت تافه و لست مصريا .. أي مواطن مصري أصيل سيكره ما يسمى بإسرائيل بالفطرة أي مواطن مصري يتذكر مجازر الأسر المصريين في 1967 و غيرها من جرائم اليهود

Anonymous,  28/08/2011, 03:09  

kos omk ylaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Anonymous,  28/08/2011, 03:48  

لا أرى داعيا لشتم المدون مايكل وتجريحه واهانته .. لان حرية الراى تكفل له ان يعبر كما يشاء عما يريد .. ولنا ان نرد عليه ونعقب على ما يقول .. لكن دون الفاظ خارجه .. الفكر يواجه بالفكر .. وما وصلنا من انباء عن اضراب الرجل عن الطعام منذ اربعة ايام .. احتجاجا على سوء معاملته فى السجن الحربى .. يجعلنا نطالب له بالحصول على كافة حقوقه التى كفلتها له لوائح السجون .. ووثيقة الامم المتحده لحقوق الانسان ..

Anonymous,  30/08/2011, 03:10  

يلا يابن الوسخة ياعرص دانت ابن وسخة

Anonymous,  03/09/2011, 03:11  

may be ur right about this numbers ..
but what had been took with guns .... it will come back with guns .. or swords ,,, and we will get our land soon .. 2022 lets say :)

and plz dnt talk our sweet arabic .. that why i give u an english comment ;)

Anonymous,  04/09/2011, 00:24  

good luck having fun in the shower with the guys in prison ;)
PREPARE YOUR ANUS!

Anonymous,  04/09/2011, 00:58  

ملاحظين ياجماعه انه لم يذكر فلسطين بكلمه واحده وكان اسرائيل كانت موجوده من زمان ولم تقوم على اجسلد الفلسطينيين وقتل الاطفال والاسلحه المحرمه دوليا وقتل الاسري المصريين بالدبابات تحيا فلسطين حره تسقط اسرائيل انا عاوز اقول حاجه للاخوه القراء على فكره هو ليس مسيحي لانه كاتب فى المقال فترة اعتناقه المسحييه يعني كان مسحيي وانا عاوز اقوله انك لو مسيحي مش كنت تقول الكلام ده والله لان المسحييه بتحض الناس على الصدق مش القتل والاباده ياراجل ده اسرائيل الدوله الوحيده فى العالم اللي طالبت بقتل اطفال العرب والمسلميين اقولك ايه ولا ايه انت الظاهر عليك عندك عين واحده يعني اعور لان لو عندك عينيين كنت شوفت الحقيقه اللي واضحه زي عين الشمس

Anonymous,  05/09/2011, 00:51  

لا ادري لم كنت اردد وانا اقرأ..اغنيه سمعتها منذ قليل تقول عطشان ياصبايا مع ان انا بلدي النيل
ولست بمصريه...ولكن جيش مصر كان وما يزال الضفة الامينة التي نلجأ لتذكرها كلما خذلتنا جيوش اوطاننا انا عراقيه ..ولي قريبه لوالدتي يهوديه ولكنها ليست صهيونيه ..تعتز بعراقيتها..تعتز انها نشأت على ارض عربيه وتزوجت عراقيا وانجبت من لايبيع وطنيته ولو بكنوز سليمان التي يعرفون جيدا اين دفنت ينكرون
المهم انت تعرف ان اسرائيل الدوله يقوم اقتصادها على ثروات عوائل معدودة على اصابع اليد...هي التي تتحكم بكل الاسماء الرنانة في الحكومة الاسرائيليه وبيدها حبل تجر بع اعناق الفقراء اللذين يكتشفون يوما بعد آخر الوهم الوردي
المقارنات سخيفة وجدا وكأنك تقتص من البلد الذي توالت عليه عقود من الفساد
ومن جيش كان قمة في الرقي في كل مواقفه ...
من بلد يستمر اولاده في الابداع رغم البيروقراطيات والميزانيات المحدوده ومحاربة المواهب
من بلد مازال النيل يطعم المسلم والمسيحي
على حد سواء....دعك من هذا الهراء
اسرائيل لاتحتاج لمغفل آخر يركض وراءالاعلانات الفلوريسيه لبلديسحق فيه الملايين تحت حادلة اقتصاد يقوده قلة متنفذه...
لن اتكلم عن الفلسطينين فهم ليسوا بحاجة الى شهاده ..هم شهادة على زمن مارس فيه ابن آدم ابشع صور الاقصاءوالاباده
اتمنى ان تتغير مفاهيمك
وقبل ان اودعك اقول
ماشربتش من نيلها
ماما
دنيا الملوك

Anonymous,  05/09/2011, 16:27  

عندك حق فعلا, طيب بكره انا هاجي ومعايا اتنين بلطجيه معتبرين وطلعك انت واهلك من بيتكم واقعد مكانكم, وبعدين اصرح في العماره بالعافيه اني انا صاحب الشقه, ووقتها بقى ابقى طيب وحنون واخدم العماره زي الفل, وممكن كمان ياسيدي اصرف عليهم شويه ووقتها محدش يقدر يكلمني ويقولي الشقه دي مش بتاعتك اصلا, لانه وقتها هقوله اني ديموقراطي في كل شيئ, لكن برضه عافيه الشقه دي بتاعتي, فلا هي دي الديموقراطيه
روووووح كاتك خيبه في شكلك

Anonymous,  06/09/2011, 02:37  

جهل مركب

محمد زكي,  11/09/2011, 09:16  

اذا كانت كما تقول، لما انا ممنوع من زيارة مدينة رام الله طيلة حياتي التي تبلغ 26 عاما.

Lebnani,  14/09/2011, 08:16  

wil 7acha law bi7otook bein 4 j7ach bitdi3 beynatoun...

arabi-lebnani-jnoubi,  14/09/2011, 08:24  

ولك خرجك تندعس بالصرماية يا عميل يا كلب
ولك العمى اللي ضرب عيونك وقلبك
ولك ما شفت مجزرة قانا ما شفت تهجير الفلسطينيين ما شفت شو عملت اسرائيلك بغزة وجنوب لبنان
يا كلب انقلع روح اندحش بطيز اسرائيلك
مستحيل كنت اتوقع يطلع
في العرب واحد مثلك
ولك العميل بيتعامل وما بيكون عندو قناعاتك
اتمنى تموت موتة ما الها مثيل وانشاللة تكون عا ايدي اسرائيلك
(نسيت يا حيوان الاسرى المصريين اللي اندعسوا بجنازير الدبابة)

Anonymous,  14/09/2011, 12:03  

بتحب أسرائيل كتير
روح اسكن فيها
أكيد بيعطوك جرافة مشان
تجرف كم بيت أو حارات بكاملها مشان تعمر البيت يلي بتحبه
طبعأ بعد ما تطردالأطفال والشباب والنساء والختيارية من بيوتن ليبقوا بالشارع
وإذا وقف حدا بوشك .. لا تستحي وادعسه
الله يسامحك
ومع ذلك بتمنالك الحرية من السجن وتطلع سليم
بس عيد التفكير ونظرتك لاسرائيل

casper 26/09/2011, 21:38  

انا بكرهك وبكره اسرائب اللى انت بدافع عنها ... واتمنى يبقا فى حرب ضد اسرائيل وانا اول متطوع باذن الله الشعب العنصرى اللى بيتباهى بانوا متدمن دول مفبهمش حاجة من التمدن ولا التحضر .... دول احقر شعوب الارض ... واتمنالك حبس سعيد انت وامثالك وياريت يحكموا عليك بالاعدام خلى امثالك يغوروا
عميل وجاسوس وابن كلب يارب تنضف البلد من امثالك

Anonymous,  02/10/2011, 15:28  

kos omak ya ma3aras

Anonymous,  02/10/2011, 15:31  

enta aslan 5awal we ebn labwa we 5ayen enta el mafrood yes7abo menak el genseya ya ebn el mara el manyooka masr kolaha betneek omak

Anonymous,  06/10/2011, 14:51  

قلب للحقائق وكذب .اسرائيل سرقت الأرض ومبنية على أساس باطل بل ان وجودها نفسه أساسا ضد الديموقراطية بنسبة100% لأنها لم تسأل الشعوب التى ستعيش فى أرضها هل يقبلون بها أم لا ولكنها احتلت الأرض بمساعدة القوى الاستعمارية .والذى يرفضها تشن الحروب المسلحة عليه .فهى الارهاب بعينه والديكتاتورية بعينها .فهى تسلب من العرب حق الحياة وتعطيه للمستوطنين اليهود جبرا وقسرا.

Anonymous,  02/11/2011, 18:47  

حتي الرصاصه ماتساويش دماغك وتستاهل اللي بيحصل لك لان دا هو اللي انت طالبو غباء في غباء في غبا

Anonymous,  08/11/2011, 13:37  

جاتك خيبة

Anonymous,  15/11/2011, 21:40  

ان شاء الله الكلب ابن الكلاب دة هياخد اعدام ولما اسرائيل ادتنا سينا ادتهلنا لاننا فرضنا عليها كدا غصب عنها وبدماء الشهداء وهيا مش بتاعتها اصلا عشان تتحكم فيها وان شاء الله انت والى زيك يميكل الكلب ياخد اعدام

Haytham Saqr 25/11/2011, 12:18  

لماذا علي ما يبدو أن معظم ناطقي العربية هنا ليس لديهم سوي السباب والجعير؟ لماذا لم أري تعليقاً واحداً يفند نقطة بنقطة وبشكل موضوعي وعقلاني ما جاء في هذا المقال؟ كل ما أراه من ردود هو عنصرية وتعنت منقطع النظير هذا بالإضافة إلي الجهل وقلة الحيلة

Anonymous,  26/11/2011, 09:04  

وهل لهم الا السباب؟ وهل النقاش من شيم سكنة هذه المنطقة المبتلات بالدكتاتورية الدينية و الارضية؟

اسماعيل 02/12/2011, 02:28  

اقول كما قال الشاعر الفد
انا بكره اسرائيل و قولها في العلن
ان شاء الله اموت اتيل او اخش المعتقل
ايييييييييييييييييييييييييييييييهههههههههه

ahmad amir qena upper egypt,  04/12/2011, 12:58  

اخى مايكل انى والله لم اكن اتصور انك بهذا القدر من الثقافة والاستنارة لانهم روجو عنك الكثير من القبح ولكننى ارى فى مقالك انك انسان مستنير وسط ظلام نقاسى منه فى منطقتنا ادعو الله ان يفك كربك امين اننى استمتعت بمقالك جدا جدا اشكرك يااخى على اننى عرفت اشياء كثيرة لابد ان نعرفها لكى يتغير افقنا لابد من كسر الجدار بيننا وبين الاخر علنا نتعاون من اجل الانسانية

ahmad amir qena upper egypt,  04/12/2011, 13:25  

فقط اريد ان اسألك كيف ترى مذابح اسرائيل للفلسطينيين ولاتقول لى ان المجلس العسكرى والداخلية المصرية قتلت الكثير من المصريين من 25 يناير حتى الان فسر لى كيف تكون اسرائيل دولة محترمة وقد كان بها هذا الكم من القتل للاطفال فسر لى اخى ممكن يكون الشعب هو المستحق للحوار والمحبة الانسانية لكن الحكومات لا

Anonymous,  14/12/2011, 06:13  

جميع التعليقات عنصرية وشئائم وسباب وليس هناك من رد مقنع على ما أورده الكاتب هذا هو حالنا نحن العرب للأسف لا نملك سوى علة الصوت والضجيج .....

Anonymous,  14/12/2011, 23:04  

أولاً كنت أحاول أن افهم سبب حقيقي لتأييدك لإسرائيل لم أجد سبب حقيقي لذلك .. فنظام الابارتهيد في جنوب أفريقيا كان عادل جداً ومتسامح البيض ويدوس على أعناق السود .. هو نفس ما يحصل في فلسطين المحتلة ..

Anonymous,  14/12/2011, 23:35  

كس امك

Anonymous,  15/12/2011, 21:22  

THE PEACE WITH ISRAEL WAS GOOD BECAUSE WE HAVE AN ENEMY INSIDE THE COUNTRY CALLED CHRISTIANS ..THEY KILLD THE JEWS IN GERMANY..AND THEY LIKE EGYPT TO GO TO WAR SO THEY CAN CONTROLL THE ECONOMEY''THE TRU ENEMY OF THE JEWS ARE THE CHRISTIANS FOR EVER ..READ THE HISTORY ..MUSLIMS PROTECTED THE JEWS FROM THE KILLER CHRISTIANS

Anonymous,  16/12/2011, 03:30  

يا سيد مايكل أتمنى لك الحرية مع أنني أختلف معك في كثير من اﻷمور.
وأقول للجميع رأي الإنسان ومعتقده لا يمكن تغييره بالسب والتخوين والغلظة في الكلام، لكن يمكن تغييره بالحوار والإقناع والرد على كل نقطة بلباقة وذوق. أقول هذا الكلام من واقع تجارب لكثير من الجنود اﻹسرائيليين الذين تركوا الخدمة في الجيش وصاروا يدافعون عن حقوق الفلسطينيين في اﻷرض والحرية والعودة، واعترفوا بكثير من جرائمهم. ومن ذلك ما هو منشور في هذا الموقع:
http://www.breakingthesilence.org.il/

أسأل الله الذي خلقنا من العدم وهدانا إليه بدون أن نكون للهداية أهلا أن يهديكم ويصلح ظواهركم وبواطنكم.

Salma 22/12/2011, 10:39  

بصراحة نختلف او نتفق مع النقط اللى في مقالة مايكل, المقالة دي مهمة جدا في انها نقلت النقاش حول اسرائيل لاول مرة من حوار عاطفي ضعيف لنقاش قائم على المنطق ويمكن الاختلاف او الاتفاق معه, وكمان انا ضد خلط الأمور, مش عشان احنا ضد أراء مايكل الشخصية يبقي نقول اعدموه افشخوه, ده مش منطق, والا بكرة هتطلع انت تقول حاجة مش على هوى السلطة -وده أمر نسبي طبعا وبيتغير مع الزمن- فيعدموك فورا

Anonymous,  27/12/2011, 22:57  

استاذ مايكل انا واحد مصري بتشرف باني مسلم مصري عربي احب اقولك ان الاخوة الاقباط في مصر ليهم في البلد مثلنا تماما واصحابها برضه مثلنا احب اعرف شعورك لما اجي وانا الاغلبية الحاكمة ابيد واقتل واسفك واغتصب نسائكم والعياذ بالله ولا تجد مسيحي واحد علي هذه الارض وانشئ دولة العلم والعمل والديمقراطية وكلام الهري اللي انت كاتبه عن شوية عصابة لان مفيش حاجة اسمها دولة اسرائيل ايماني الكامل بانها فلسطينية عربية جمعت الاديان السماوية المهم كل ده لما اعمله هيخليك تنبهر بيا او اي حد علي نفس شاكلتكومعتقداتك الشاذة آسف لا اعتقد ذلك من ياتي ويحتل بيتك لا يستحق الحياة علي وجه الارض نفسي في يوم من الايام اعرف ردك انا بس حاولت اكون هادئ ومنطقي وانا بكلمك لاني لم ولن اقتنع بمثل هذا الهرآء ابداً ولا مصري او عربي ومسلم ومسيحي آخر وشكرا

Anonymous,  05/01/2012, 16:46  

يلا يا معرص احا

55555555555555555

احمد 13/01/2012, 11:48  

اسرائيل فعلا تصرف على العلم كتير لان لها مطامع مش في .
.احتلال العرب لا ولكن احتلال العالم باسره
وتخاف من العلم لهذا هي تقتل كل عالم عربي او مسلم وتاريخها القذر يشهد على ذلك واسرائيل الارهاب هي التي قتلت كثير من علماء الذرة والطيارين العراقين والمصرين
اما الديمقراطية فهي تعامل اليهودي الافريقي والعربي بحتقار وهومواطن يهودي من الدرجة العاشرة
وهي التي تقوم بنهب اراضي العرب وتستوطنها بالقوة والارهاب وهي من ديمقراطيتها ترمي بعرض الحائط بقرارة الامم المتحدة ولا تمتثل لها وتساعدها في ذلك دولة الارهاب الكبرى امريكا
اما ان اللغة العربية لغة رسمية في اسرائيل وفرحا فهذا مش علشان سواد عيونك ولكن من اجل تنفيذ جرائمهم فهم حين تاتيهم الاومر بقتل عالم او مناضل يدخلون البلد العربي ويتصرفون مثل اصحاب البلدحتى ينفذوا جريمتهم
يعني ايه الطفل الصغير شغل مخابراتي اكبر منك ومن افكارك الضيقة
ياريت تترك ما لايعنيك فانت مجرد جاهل باحث عن شهرة

Anonymous,  18/01/2012, 08:46  

WE SHOULD DEAL WITH YOU THE ISRAELI WAY..THEY KILL THE OPOSITIONS..YOU R A MOTHER FUCKER

Anonymous,  22/01/2012, 11:22  

You're only swearing because the truth hurts. Israel might be a country that started off by stealing your territories but at the end of the day they're still 100 times more advanced than all of the Arab countries combined that is fact

Anonymous,  22/01/2012, 19:56  

الله ينتقم منك و من امثالك
بتحب الصهاينة تبقى صهيونى مثلهم ؟؟
محتل و مغتصب ارض و قاتل الاطفال ده الصهيونى يا مايكل
و همة لم يرحبو بالسادات لانهم طيبيين و لا محبيين للسلام زى ما انت ذكرت يا ضال و مضل
رحبو بالسادات بعد ما اذاقهم الذل و الهوان و انتصر عليهم ساعتها رحبو بيه انما قبل كدة احتلو سيناء الحبيبة يا واطى و قتلو جنودنا فى معركة 67 بلا اى ذنب و اعتدو و احتلو و ابادو و لما طلعنة دين ابوهم فى حرب اكتوبر عيطو و انقلبو يتكلمو عن السلام و دى اللغة اللى هما يعرفوها لغة القوة فقط و ان شاء الله هيعرفوها تانى

ahmed alypany 22/01/2012, 21:16  

استقبلو السادات باحترام عشان دكر عليهم

marey non,  22/01/2012, 23:58  

معاك ف كل اللى كتبته
لكن اسرائيل ككيان ماعندهاش حريه بالمعنى اللى حضرتك شرحته بدليل ان فى صحفيه وقفت فى لقاء لنتنياهو بتعارضه وكان ردة الفعل اعتقالها وسحلها ودى حاجة انتشرت جداا وقتها
ده غير ان فى فعلا تمييز هناك بين اليهود والمسلمين وفى فيديو موضح ازاى ان فى شاب يهودى امريكى معادى لاسرائيل
انضرب واتسحل ودول رابطين وفى غيرهم كتير
http://www.youtube.com/watch?v=fVTz5F5nh-Y&feature=results_video&playnext=1&list=PL0195957ACB2BCED7
http://www.youtube.com/watch?v=aD5WhvY_HUU
اسرائيل مافيهاش حريه وحقوق انسان هناك دول مقتصرين على فئات معينه

Anonymous,  24/01/2012, 23:28  

متروح ياعم وفارقنا غير ماسوف عليك وعيش معاهم وساعدهم لتحديد حدودهم من النيل للفرات ..وقتل الفلسطنين كمان وكمان ولاتنسى انهم هم من قتلوا وصلبوا المسيح

Mostafa Gad 26/01/2012, 10:47  

طالما هم عاجبينك قوى كده ما تروح تعيش عندهم وتشوف هم بيعاملوا العرب اللى عايشين فى اسرائيل ازاى ومايغركش اللى بيعملوه عشان يجملوا صورتهم امام العالم
ومصر ان شاء الله سوف تقوم من الدمار الذى احدثة بها الفاسد مبارك الذى لا يقل انحطاطا عنك فأنتم متشابهون جدا فمبارك باع مصر لأسرائيل وانت بعت نفسك لهم وكلاكما متشابهان

Anonymous,  30/01/2012, 16:42  

العيال السيس كتيير وانت بتثبت انهم لسة موجودين

Anonymous,  31/01/2012, 19:30  

انت بتؤيد اسرايل وبتقول على الدمقراطيه والحريه طيب فين احريه فى بنت صغيره يدبحوها فى وسط اهلها وولد صغير خايف نايم مستخبى فى حضن امه وابوه وهما للاسف خيفين اكتر منه هما ملعونين اينما ثقفو وهيجى اليوم اللى الايه الكريمه هتكمل فيها ونقول واخزو وقتلو تقتيلا

Anonymous,  15/02/2012, 15:43  

انت عبقري يا معلم

Anonymous,  16/02/2012, 16:25  

وله انتا عبيط ولا ايه ....... فين الديموقراطية لما اجي واحتل ارض وادعي انها بتاعتي......فين العدل في ده......فين العدل لما اهجر عائلات من بيوتهم واطردهم من ارضهم فين العدل لما اقتل اطفال ونساء وشيوخ لا حول لهم ولاقوة فين العدل لما اقتل محمد الدرة (10سنين )فين العدل لما اقتل طفلة رضيعة عندها 6 اشهر بس(طفلة جنين)
ونسيت صبرا وشاتيلا ولا جنوب لبنان ولا نسيت جدودك اللي كانو بيخلوهم يحفرو قبرهم بايديهم ويرموهم فيه احياء ويردمو عليهم وله من الأخر كسمك على كسم اسرائي على كسم اللي خلفتك يابن القحبةا

Anonymous,  17/02/2012, 00:34  

وبعدين انهي ديمقراطية وانهي نظام ديمقراطي بتتكلم تقدر تقولي البرلمان الحر اللي انت بتتكلم عليه ده فيه كم واحد مسلم او مسيحي؟ انت بتتهم البلاد العربية بالعنصرية والتفريق لمجرد ان فيها ديانات تانية مش اغلبية انت شايف انهم مش واخدين حقهم ومش شايف خالص ان كون دولة اسرائيل قايمة على الفكر اليهودي والصهيوني ده مش عنصرية انت الظاهر عندك عين واحدة بتشوف بيها اللي انت عايز تشوفو بس

Anonymous,  26/12/2012, 01:06  

kos omak ya kalb

Anonymous,  03/03/2013, 02:29  

يؤسفني انني لم أقرأ مقالك لماذا أؤيد اسرائيل من قبل، تلك المقالة التي تتغنى بها في اسرائيل بشكل فشر أن يستطيع نتانياهو نفسه أو حتى أفيخاي أدرعي المتبجح الأكبر في الجيش الإسرائيل ان يقوم به، واضح جداً اعجابك بل وانتمائك لتلك الدولة الدموية الصهيونيةالتي كما تقول انت عنها انها ديموقراطية فهي نشأت اصلاً عل اساس عرقي وديني وهذه ديموقراطية، شردت وهجرت ودمرت وقتلت شعب من اجل ان تقوم هي وهذه ديموقراطية ايضاً. دولة ينعم الكل بها بحقوق الإنسان ماذا تعلم انت عن معاناة فلسطينيي الـ48 داخل اسرائيل وما يواجهون من عنصرية تجاههم؟ ماذا تعلم انت عن انتهاكات حقوق الإنسان اليومية بحق المعتقليين الفلسطينيين بالسجون الإسرائيلية يا أبو الديموقراطية انت؟ ام انك لا تكلف نفسك عناء المعرفة اصلاً؟ وأتسائل ماذا تفعل انت في المانيا هذا البلد الذي كان سبباً بشكل او بآخر بابادة اليهود؟ لماذا لا تعيش في البلد الأقرب على قلبك اسرائيل سيكون مرحب بك أؤكد لك سيفتحون ذراعاتهم لك. أركض ولا تضيع الفرصة وهناك يمكنك الإنضمام للجيش الإسرائيلي وتستمتع في قتل الأطفال الفلسطينيين وتدمير بيوتهم وابادة عائلات بأكملها كما في الحرب الأخيرة على غزة عادي ديموقراطية، وتستمتع أيضاً بألقاء قنابل الفسفور المحرمة دولياً لتحرق أجساد الأبرياء انها مسلية كما الألعاب النارية حقيقي مدهشة ألم تراها من قبل على يوتيوب؟ عادي ديموقراطية على فكرة لسنا بممتعضين من عدم تعاطفك مع غزة أو غيرها من المدن الفلسطينية فنحن لسنا بحاجة لتعاطف أو تضامن من أمثالك ممن يسري في عروقهم حبهم لدولة كانت ولا زالت سبباً لمعاناة أطفالنا فنحن بغنى عن هذا الفكر الذي يسمم وجودنا، حقاً كنت أتمنى لو انني قرأت هذا المقال قبل 1-مارس ولو بيوم واحد لكنت صدقني اعتذرت عن وجودي في مؤتمر منظمة العفو الدولية-اوسلو فقط كي لا أضطر ان أضع يدي بيدك وأو ألقي التحية عليك نعم فأنا هي الفلسطينية منال التي التقتك في منظمة العقو الدولية-النرويج في مؤتمرها السنوي 2013 وجمعتنا مائدة طعام واحدة فأنا حقيقي وبعد قراءة هذا المقال أأسف لذلك ولو كان في موقفي هذا شيئاً من العنصرية فانني لأفخر في عنصريتي في حبي لوطني كما تفخر وتتفاخر انت في عشقك لدولة اغتصبت وطني وسلبت حرية ابناء شعبي وقتلت ويتمت اطفالنا الأبرياء.

Mohamed Ismail 19/07/2013, 13:46  

تذكر ان الفرنسيين ألقوا المعلم يعقوب من السفينة لتخف حمولتها وتنجو من الغرق وما ذلك عنك ببعيد.ألم تر إلى الألمان كم هم عنصريون فلا تظن أن كونك مسيحيا يقربك منهم فهم لا يعترفون الا بالبروتستانت أما الأقباط فيرون أنهم بدعة cult

Mohamed Ismail 19/07/2013, 13:50  

not all that glitters is gold

Anonymous,  19/07/2013, 15:17  

أنت أصلا مش عارف تكتب اسمك MaikelوليسMichael

Canaan Pal 17/10/2013, 09:39  

معلوماتك غلط في غلط اول شي الشعب الفلسطيني هو اكثر شعب مثقف في منطقة الشرق الأوسط مش اسرائيل و تاني شي الشعب الفلسطيني اقل نسبة أمية في العالم مش اسرائيل و تالت شي تالت اعلى نسبة حملة شهادات دكتوراه في العالم بعد دولتين أوروبيين هنئ الشعب الفلسطيني يا جاهل و رابع شي جامعة النجاح الوطنية اقدم جامعة في فلسطين المحتلة يا معفن على الرغم انو جامعة حيفا جامعة فلسطينية يهودية يا جاهل يعني بنوها فلسطينيين مش إسرائيليين لأنو في ١٩١٨ ما كان فيه دولة اسرائيل أصلا يا متخلف دولة الصهيوني ما إلها ٦٤ سنة قائمة انشالله تقوم قيامتك و قيامتهم بعدين الجامعات الفلسطينية افضل الجامعات العربية رغم الاحتلال و الظروف الصعبة و جامعة النجاح الوطنية الخامسة على الوطن العربي بعد ٤ جامعات من السعودية صنفوا بأفضل ٥٠٠ جامعة في العالم يا جاهل بعدين ليش ما بتحكو عن علماء الذرة الفلسطينيين العظماء و المبدعين الفلسطينيين الي اغتالهم الموساد الصهيوني متل العالم ابو خضرة و ناجي العلي و غسان كنفاني و غيرهم

Post a Comment

كل مقال يعبر عن آرائى فى تاريخ كتابته، و ليس بالضرورة عن أرائى حاليا
عبر عن رأيك بحرية من خلال خاصية التعليقات . تعليقك يشجعنى على الأستمرار
التعليقات المنشورة تعبر عن آراء أصحابها

Add to Favorites

Search

Site Counter

Recent Visitors

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP